View Single Post
Heller enn å sutre over piratkopiering vil jeg snu på hele situasjonen. Hva var grunnen til at kopiering ble utbredt?
Først og fremst pris - kost/nytte verdien tilsa at for svært mange var det ikke lønt å kjøpe lisens. En av grunnene er at feks softwarebransjen virkelig har kjent sin besøkelsestid. Tradisjonelt har software kostet en fot og en arm. Enten det gjelder OS, redigeringsverktøy eller Office pakker. Det er ikke uten grunn feks microsoft og oracle har hatt de 2 rikeste i hele verden flere ganger. Så penger har de tjent. Trass i all piratkopiering.

Hva gir feks MS office oss? Lock in og proprietære formater. Er det noe vi egentlig ønsker?
Veilledende pris er vel en plass mellom 3-5K for Office? Er det verdt det? For de aller fleste av oss - nei det er ikke det.

Så er det mange som sier at bedrifter ha office fra MS fordi alle bruker ms formatene. Eller at det er noen svært kompliserte formler eller funksjoner i Excel som ikke kan gjøres like godt i konkurrentenes løsning. Ok det første er bare tull. De aller fleste vil klare seg helt fint uten å betale lisens til MS. Si til dine partnere at fra nå av bruker dere ikke Ms produkter. Så de får sende over i de filformater dere støtter. Ok fortsatt noen som ikke kan godta slikt - fint.
Hvorfor skal feks 100 ansatte ha full lisens på MS office mens det i realiteten kun er 1-2 på økonomi/regnskap som trenger spesialfunksjonene til excel? Hva om alle andre brukte alternative officeløsninger? Og kanskje holder det med 1-2 ambulerende lisens for de få gangene bedriftene mottar filer fra eksterne partnere som nekter å bruke noe annet enn MS Office.

Om en hadde klart å endre tankegangen til forbrukere, bedrifter og privatpersoner så ville selskaper som Microsoft vært helt nødt til å endre prisene. Vi ser allerede at den økende bruken av Linux har presset prisene på lisenser på OS. OEM for win 7 var vel til under 1K om jeg husker rett. Da winxp kom var prisen 2 eller 3 ganger høyere.

Dramatikken i at det kopieres er sterkt overdrevet. Musikere er fortsatt rike nok til å kjøpe seg bling, skuespillere har råd til en egen privat øy og en hærskare av tjenere. Og innen softwarebransjen så er private Yachter svært utbredt.
Om en ser på hva de forskjellige selskapene har betalt i utbytte de seneste 20 årene og ikke minst hva disse selskapene har generert av personlige formuer for ledelse og personer med opsjoner kan vi ganske raskt slå fast at på trass i all kopiering så tjener folk penger.

Kopiering er heller ingen ny ting. Det startet ikke med P2P, piratebay eller Napster for den del. Det ble kopiert allerede mens spill fantes på kassetter. Lenge før internett. Det fantes undergrunns publikasjoner i blekk på papir der det kunne kjøpes musikk, spill, software ja hva du måtte ønske ferdig kopiert. Piratene har bedre endret adferd ettersom teknologien har tillatt fremskritt.

Mange av de mest aktive piratene og forkjemperne for deling er mennesker som selv livnærer seg på å selge sin kunnskap - enten de nå er musikere, programmere eller lever av reklamefilmer. Deres stemmer bør faktisk veie litt i slike debatter. Alt for ofte blir ting veldig svart hvitt der folk i de forskjellige leirene ikke tenker over andres argumenter men heller gjentar sin egne.

Enn så lenge lever vi veldig godt med kopiering - slik vi har gjort i 40 år. Det blir ingen krise og fortsatt vil skapere av åndsverk bli mangemillionærer og leve svært godt på sitt talent.

Om jeg var en musikere som levde av å skrive låter ville jeg personlig blitt kjempeglad om jeg oppdaget av mine låter var på på alle fildelingsnettsteder. Jeg ville aldri i livet kjørt en Metallica. Tvert imot. For en reklame ville jeg tenkt. Og jo flere som laster ned musikken min og blir kjent med mitt materiale jo flere potensielle konsertdeltakere når jeg reiser rundt på spillejobber. Og jo flere som blir kjent med mine verk og hyller med på facern og tuben jo større odds for at jeg blir spilt på radio og TV. Og det gir klingende mynt og skaper legender det også.
Sist endret av random67489; 27. januar 2013 kl. 17:08.