View Single Post
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Bruker du programmer du har stjålet, og i så fall hvordan rettferdiggjør du dette for deg selv?
En bruker kalt theoneandonly presterer å skrive at ett stort programmeringsselskap ikke taper penger på at folk stjeler programmer fra dem istedet for å kjøpe programmet.., hvordan er det MULIG å si noe sånt, og er det flere som bare synes dette er helt greitt?

Personlig mener jeg folk skal betale for ting som koster penger, om det er spill, film, serier, musikk, programmer og operativsystemer.

Forstår dere ikke at ved å stjele innhold, så taper innholdsprodusentene?
Vis hele sitatet...

Selv bruker jeg ikke programvare som er stjålet - men det kommer mest av at jeg foretrekker åpen kildekode og primært bruker gratis software.

Når det er sagt er det ikke nødvendigvis slik at Adobe taper penger om mange velger å bruke piratversjoner. Det kommer litt an på hvordan man velger å se saken. At mange velger å bruke photoshop og indesign uten lisens er ikke nødvendigvis et tap - en kan se på det som ren markedsføring.
Når disse menneskene senere kommer i jobb og trenger editing software så kjenner de allerede programmene til Adobe. Mest sannsynlig vil det bli rimeligst for bedriften å kjøpe inn lisenser til det eller de programmene de ansatte behersker.

I Norge er piratprogramvare fortrinnsvis noe som skjer privat. De fleste bedrifter av litt størrelse betaler lisenser.

Ja piratprogramvare bryter med loven. Det er galt men det er ikke nødvendigvis et tap for bedriftene. Feks unge mennesker i en studiesituasjon har kanskje ikke midler til lisens, så det å kjøpe feks photoshop er ikke et reelt alternativ. Om de ikke stjal photoshop så ville de blitt tvunget over på gratis programvare - noe som på lang sikt kan bli et større tap for Adobe.