View Single Post
Sitat av Mith Vis innlegg
Dette blir jo selvfølgelig alt for offtopic til å ta videre, men norsk kjernefamilie er basert på at både mor og far skal jobbe, hele folket i arbeid, og det er en viktig grunn til at vi har et så likestilt samfunn og en fungerende velferdsstat
Vis hele sitatet...
Jada, og det er fint. Men: én lisens pr. husstand når alle jobber er grovt urettferdig. Et etablert ektepar har generelt bedre råd pr. pers enn aleneforeldre, og de blir i tillegg to til å dele på utgiftene. Videre har du den berømte fattige studenten - jeg hadde ikke TV de første årene, og jeg spinka og sparte for å kjøpe meg en laptop. Jeg trengte en nokså hissig laptop til mitt studium; skulle jeg ha måttet betale for NRK-lisens i tillegg hadde jeg ikke hatt råd til en adekvat maskin. Da hadde jeg måttet lyve, noe jeg helst ikke vil. Dessuten lager opplegget et slags angiversystem der butikkene må sladre til NRK om hvem som kjøper hva.
Lisensen er rett og slett en dårlig og usolidarisk løsning og det hele kunne løses veldig mye mer elegant. Jeg hører du sier at dette ikke er relevant for diskusjonen, men jeg vil heller si det er sakens kjerne - det utredes å innføre lisensplikt for alskens duppeditter, og det burde de ikke gjøre. De burde ta et steg tilbake og tenke nytt.