View Single Post
Sitat av Frktm Vis innlegg
Om du leser mer av bloggen hennes virker det ikke mye som hun er så sjusk som hun sier. Hun er frisk nok til å sitte å sutre og klage på nett, da er hun jaggu frisk nok til å tjene penger også.
Vis hele sitatet...
Tror ikke du helt vet hvordan folk med psykiske lidelser fungerr i hverdagen, mentalt sett. Å skrive en blogg kan heller ikke sammenliknes med å jobbe.

Ho har opp og nedturer, på de gode dagene kan ho helt fint jobbe og kan også gjøre ting som å skrive blogger og andre ting som normale mennesker gjør. Gå på butikken, shoppe o.s.v.

Problemet er bare disse dårlige dagene. Som gjerne kommer i perioder over flere dager (og kanskje uker), hvor man rett og slett ikke klarer å jobbe. Man klarer kanskje å sette seg på pcen og skrive et blogg-innlegg, men å gå ut døra og møte folk er helt uaktuelt i mange tilfeller. Ho har og sagt at ho prøve å ha jobb, men det endte med at ho kom grinende på jobb - eller bare fikk anfall og begynte å grine mens ho var på jobb.

Jobber kan og ofte være med å gjøre tilstanden værre. Ho kan få lengre og oftere dårlige perioder. Så man må passe på at ho er klar for å jobbe når ho begynner og jobbe - og at det er en jobb som er tilpasset folk med slike problemer.

Sitat av Frktm Vis innlegg
Dette med dyrene er med prioritering å gjøre, klart hun må få lov til å ha dyr, men om hun skaffer deg 24 bikkjer, katter, hamstre kan hun ikke sitte å klage på nav at hun ikke får nok penger til mat til seg selv. Det er hennes valg om hun vil skaffe seg dyr eller ikke. Å da er jaggu ikke folk som jobber for at sånne som henne skal få mat på bordet pliktet til å gi enda mer skatt for at alle dyrene hun skaffer seg skal få mat også.

Dømmer ikke henne, for får selv hjelp av nav til ting, å har selv en bikkje, men jeg må da prioritere å legge bort andre ting jeg liker å drive med for at bikkja skal få mat og at jeg skal ha nok mat til meg selv.
Vis hele sitatet...
Men hva om dyrene er livet ditt. De er den tingen du ikke kunne levd uten - da blir det plutselig viktigere at du har dyr, og de får mat - enn at du selv får mat .Det er viktig å vite at forksjellige folk har forskjellige prioriteringer. Enkelte er mer lidenskapelig glad i dyr enn du er.

Og jeg tror at om du fjerner dyrene fra hennes liv vil tilstanden bli værre i form av flere dårlige perioder som varer lengre. Men siden jeg ikke kjenner ho, skal jeg ikke si det med sikkerhet. Er bare det intrykket jeg har fått herfra.

Sitat av Laude Vis innlegg
Absolutt, men det blir på en måte en avhengighet også. Gratis og lette penger. Men ja, jeg er enig, det med at hun ikke finne en jobb som passer henne er bare idiotisk. Hun har fullført frisør skolen, det bør være mer en nok. Som en person skrev på bloggen hennes var: Du med frisørskolen fullført kunne kanskje ha kontaktet eldrehjem/sykehjem rundt der du bor? Mangen der som snakker om å komme seg til frisøren men ikke klarer det, da kan du ringe de å avtale tid og sted det passer for dere begge.
Vis hele sitatet...
Snakker du av erfaring fra deg selv eller folk du kjenner nå - eller driver du bare å synser uten noe som helst grunnlag? For jeg kjenner ingen med psykiske lidelser som faktisk trives med å gå på nav-støtte. De fleste missliker det sterkt - og har som en av sine største ønsker å faktisk klare å bidra med noe til samfunnet.

Sitat av Laude Vis innlegg
Men ja, Klarer hun å feste, ta tattoveringer, shoppe and so on så tror jeg nok GARRANTERT at NAV går litt grundigere inn i hennes situasjon nå når hun har komt såpass i søkelyset.. Så om hun faktisk er så syk som sier å mister sin stønad så synst jeg skikkelig synd på henne..
Vis hele sitatet...
Viktig å pressisere at dette er ting ho får til på sine gode dager. De dagene hvor ho fungerer akkurat som meg og deg. I de dårlige periodene tror jeg neppe ho klarer å gå ut å feste eller shoppe.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Man skal være mentalt skikket -før- man får dyr, altså man skal være mentalt skikket -til- å kunne ha dyr.

Dyr er dyr, de er ikke psykologer eller har utdannelsen til å være det.

Angående venner og å ha noen å ha tillit til, hadde ikke ho en kæll? Da lider ho heller ingen nød på den fronten.

Har man ikke råd, så kan man ikke ta seg friheten ... sånn er det bare.
Vis hele sitatet...
Hvem er du til å dømme om ho er skikket til å ha dyr? Hvilket grunnlag har du for å si at disse dyrene lider hos ho? Og ho har tydelig skrveet at ho tar inn hjemløse dyt fra gata, så vil tro de har det mye bedre hos ho enn å leve der.

Sitat av Frktm Vis innlegg
Å hun er så syk at hun ikke tørr gå ut ++ ?

Jaja, klart, derfor hun skriver på bloggen sin at hennes drøm er å få en egen tv serie på bliss? For noe dumt.
Høres ikke så syk ut altså.
Vis hele sitatet...
Igjen, dette handler om at de har gode og dårlige perioder. I gode perioder kan de fint gå ut og være med andre mennesker - i de dårlige periodene kan det være så ille at de ikke en gang klarer å være med sin nærmeste familie.

Har du noe personlig erfaring med folk som lider av slike mentale sykdommer? For det virker i hvertfall ikke slik, og at du prøver å dømme ho på grunnlag av hvordan du som friskt menneske fungerer. Dette blir helt feil, for ho fungerer ikke slik som deg og meg.