View Single Post
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Svarte krigsveteraner er og blir et symbol på vietnamkrigen. Mener du seriøst å sammenligne det å trøkke i seg for mange burgere med å bli ufrivillig vervet til en krig på vegne av politiske interesser i washington, få beina sine sprengt av og leve et liv med traumer og minste-trygd i rullestol?

Du oppsumerer og understreker stort sett poenget mitt.

Fedme er en konsekvens av egne valg, og er man feit vil alle man møter, bevisst eller ubevisst, tilskrive fedme som nettopp en av dine definerende attributer. At en kelner tusenvis av kilometer vekke begår en glipp her og det alle tenker blir presantert for noen feitinger som feiter seg er ikke nyhetsverdig for fem flate øre.

At noen bryr seg og sympatiserer derimot, det er noe jeg mener vi bør ta tak i, og det er den eneste grunnen til at jeg har et eneste ord å si om denne saken. Tjukkaser kan fornekte sin egen fedme inn i det uendelige, men de kan ikke forvente at resten av verden skal være med på den leken.

Fedme er ikke det samme som rasisme mot ufrivillig vervede svarte menn, det er langt nærmere f.eks det å si at den snøvlende kisen med knekk i beina og sår i trynet er en narkis. Ville noen reagert da, kanskje?
Vis hele sitatet...

Igjen Tom du tar ikke poenget her. Tror du at forresten at det ikke var svarte amerikanere i Irak feks? At ingen svarte amerikanere ble offer for miner og bomber? Da bør du lese deg opp.

Jeg sammenlikner ikke det å være feit med å få sprengt vekk armer å ben i krigstjeneste. Jeg også skjønner at fedme i stor grad er selvforskyldt. Men det har det har absolutt ingenting med saken å gjøre.

Jeg sammenlikner hvor upassende det er for en kelner å kommentere utseende på sine gjester. Enten gjesten er veteran, homofil, feit som en julegris eller en svart homofil veteran, uten ben med måne og kulemage. Kelneren må gjerne mene det, observere det og tenke det men skal aldri kommunisere slikt til sine gjester.

Kelneren skulle brukt bordnummer og ikke utseende til gjestene som referanse. Feite folk vet de er feite. Men en kelner som skal få gjestene til å føle seg bra og ha en god opplevelse har ingenting med å kalle gjestene feite. Uansett hvor stor kulemagen er. Det er den egentlige nyheten. At saken fortsatt diskuteres er jo for at blant annet du Tom går rett i fella til journalisten som laget den opprinnelige saken. Dere feiltolker hva som er nyheten. Dere tror at fordi de feite damene følte seg forulempet så var fedme saken. Det var ikke egentlig det - men journalisten klarte å sette en langt mer spennende vinkling på saken.

Tenk selv Tom. Om nyheten var at som følger:
Tre feite damer fikk lapp av kelner der det stod at de var feite.
Ett bilde som bekrefter av damene er feite og kelnerens forklaring eller bortforklaring - det er ikke mye til nyhet.

Scoopet kom da journalisten fikk en av de feite damene til å virkelig ta av foran kamera. Da ble det salgbart. For da skal alle synsere over hele kloden mene noe om saken - akkurat som du gjør her.

Du svelget agnet til journalisten og en byline på en story som går verden rundt er gull verdt for journalister.

Kudos til journalisten for godt utført håndverk. H*n ga den feita dundra akkurat nok tau til å henge seg selv og hun ender opp som en tulling i massenes øyne. Og saken blir akkurat så stor som journalisten håpet.

For sent ute med rettinga:

For da skal alle synsere over hele kloden mene noe om saken - akkurat som du og jeg gjør her.
Sist endret av random67489; 30. desember 2012 kl. 12:33.