View Single Post
Sitat av random67489 Vis innlegg
Slik jeg ser det så handler ikke dette om hvorvidt de var feite eller ikke. Når en ser bilder av de så ser jo alle at feite er de. Alle sammen. Kelneren var den som klønte det til da han lot sin beskrivelse av dem stå på kvitteringen. Det ville vært like feil om om det var 3 skalla menn, 4 negere, en håndfull lang tynne menn, eller 3 med downssyndrom.
Tenk deg at det stod retards på kvitteringen og gjestene var 3 med downs? Det ville blitt ennå mer oppstyr.

Eller årsmøte i den lokale klubben for skadede krigsveteraner - og lappen omtale dem som bordet med krøplingene.
Dette nekter jeg å tro at du ikke ser Ttom. Du fremstår ikke som en som er uten empati og folkeskikk. Jeg tror rett og slett at du har hengt deg opp i sutringa til de feite jentene på den videoen. For ja de overdramatiserer helt klart. Men disse tjukkasene har sikkert ikke vært på TV før. De vet ikke hvordan de skal te seg i media. Og husk det er nok journalisten som stiller spørsmål for å få skapt en best mulig storyline. De jakter headlines og fete typer. Og journalisten lyktes jo. Saken gikk sin gang over halve kloden. Minst. Og ennå diskuteres den her på freak.

Så ja - damene er tykke. Tykke som griser. Men jeg ville aldri sagt det til dem om de kom som gjester i min restaurant. Fordi de er gjester og fordi gjestene i en restaurant skal slippe å få slikt slengt i trynet - enten det er en kommentar om vekt, utseende, hudfarge, manglende kroppsdeler eller hva det måtte være. De er gjester og skal behandles med respekt og folkeskikk. En vert uten folkeskikk bør finne et annet yrke.

Her var det riktignok ikke gjort i ond mening - og kelneren tenkte seg nok ikke om da han tastet inn bestillingen.
Men kelneren var likevel ansvarlig for rabalderet. Det var kelneren som valgte å beskrive gjestene som tjukkaser når han heller kunne valgt bord nummer 9. Som alltid i arbeidslivet så har ting konsekvenser. Så også for kelneren.

Skjønner ikke hva mer du mener en skal argumentere for. En trenger heller ikke bruke logiske slutninger for å forklare at en kelner har å utvise normal høflighet mot betalende gjester.

Jeg tror forresten at du du bommer når du mener det er fordi de var feite dette ble en sak - jeg tror det ville blitt en ennå verre sak om de var svarte krigsveteraner med avsprengte armer eller ben som og de var blitt omtalt som nigger krøplingene. Saken handler ikke om tabu eller fedme. Den handler rett og slett om manglende folkeskikk.
Vis hele sitatet...
Svarte krigsveteraner er og blir et symbol på vietnamkrigen. Mener du seriøst å sammenligne det å trøkke i seg for mange burgere med å bli ufrivillig vervet til en krig på vegne av politiske interesser i washington, få beina sine sprengt av og leve et liv med traumer og minste-trygd i rullestol?

Du oppsumerer og understreker stort sett poenget mitt.

Fedme er en konsekvens av egne valg, og er man feit vil alle man møter, bevisst eller ubevisst, tilskrive fedme som nettopp en av dine definerende attributer. At en kelner tusenvis av kilometer vekke begår en glipp her og det alle tenker blir presantert for noen feitinger som feiter seg er ikke nyhetsverdig for fem flate øre.

At noen bryr seg og sympatiserer derimot, det er noe jeg mener vi bør ta tak i, og det er den eneste grunnen til at jeg har et eneste ord å si om denne saken. Tjukkaser kan fornekte sin egen fedme inn i det uendelige, men de kan ikke forvente at resten av verden skal være med på den leken.

Fedme er ikke det samme som rasisme mot ufrivillig vervede svarte menn, det er langt nærmere f.eks det å si at den snøvlende kisen med knekk i beina og sår i trynet er en narkis. Ville noen reagert da, kanskje?
Sist endret av Tøffetom; 30. desember 2012 kl. 12:02.