View Single Post
Sitat av Kamilla Vis innlegg
Kari er 21 år, gjennomsnittlig utseende, gjennomsnittlig karakterer fra vgs, studerer 1.året på bacheloren sin, sporty med flere interesser, har venner, og velger å bli sammen med Per på 47 år.

Per har bachelor og jobb. Han har i tillegg to barn på 13 og 19 år. Per har et helt vanlig utseende. Kari er forresten ikke etnisk norsk, men asiatisk. Hun er født og vokst opp i Norge.

Kari og Per to har det helt fantastisk sammen, men da de har hele verden i mot seg - tross alderen, blir jo saken annerledes. Stikkord: Uformelle sanksjoner. Venner snur ryggen til, familien fordømmer, stygge blikk på gaten, osv.

Hva mener _du_ om denne saken?
Vis hele sitatet...
Jeg mener at dette er 100% greit. Disse menneskene har valgt å være sammen, og det er nok en grunn til det. Om forholdet eksisterer fordi jenta finner det greit å ha det komfortabelt økonomisk når hun er i en studiesituasjon, og mannen får oppfylt behovet for varme, nærhet og sex, så ser jeg overhodet ikke noen problemer med det. Da får jo begge det de vil ha. Mannen får det han ønsker, selv om det kanskje ikke er ekte kjærlighet, men noen synes jo det er greit å bare ha noen å sove sammen med og knulle på også. Samtidig kan det hende at jenta tenker at hun vil gjøre det slutt når studiene er over. Er jo mye lettere å ha sex jevnlig med en fyr, enn å sitte i kassen på rimi.

På den annen side, det er ikke sikkert det stemmer i det hele tatt, vi vet ikke hvilken setting de traff hverandre i, og vi vet ikke hvordan de har det sammen. Kanskje de traff hverandre på et kulturelt arrangement, og av en eller annen årsak, så bare 'klikket' de, og har siden vært sammen. Når man 'klikker' med et menneske, så blir jo alderen kun et tall.

Jeg ser ikke hvorfor folk skal bry seg om hvem man er sammen med. Om man er ekte venner, så aksepterer man folk slik de er, om noen venner snur en ryggen fordi man er sammen med noen som er langt yngre, så var de ikke noen venner å samle på uansett.

Jeg vil tro at det ofte kan skyldes misunnelse. En mann på 50 kan være glad i sin jevngamle kone etter 20 års ekteskap så mye han vil, og han kan benekte så mye han vil at blikket ikke går opp langs bena på den kortskjørtede ungjenten når han er ute og spiser med sin kone (noen skjuler dette bedre enn andre). Men innerst inne er vi alle styrt av instinkter, så det er nok mange middelaldrende menn som blir rimelig misunnelige når de ser en av sine jevngamle middelaldrende brødre gå rundt med lammekjøtt.

Man kan synes det er moralskt forkastelig og kvalmende, og jeg skjønner heller ikke selv hvordan en kvinne på 21 finner en mann på 45+ tiltrekkende, men noe av svaret kan ligge i det at en mann på den alderen ofte er svært sikker på seg selv, og kanskje noen jenter også er ute etter en farsfigur (noe som selvsagt gjør det mer kvalmende i manges øyne).

Men mange menn oppgjennom historien har i alder av 40+ knullet yngre jenter. De er fysisk attraktive, så enkelt er det.

Tror ikke man er tjent med å være en høgherre og gå rundt og gjøre seg moralskt bedre enn alle andre og snakke om at dette er så forferdelig. Jeg tror man får det mye bedre om man fokuserer på de ting man har i sitt eget liv, kanskje det er noe her man kan jobbe med for å få det bedre med seg selv, som f.eks. å ikke la sine egne fordommer styre i den ene og den andre retning.

Vi ville få et langt bedre samfunn om vi kunne godta folk som er litt utenom normen. Jeg bodde i et kollektiv hvor en 52-åring var sammen med en jente på 21. Han var en storsjarmør, og det var nok dette hun falt for. Husker en gang jeg oppdaget de på kjøkkenet mens de befølte hverandre, og min umiddelbare reaksjon var jo at det var disgusting, jeg tror det er en normal menneskelig reaksjon. Det var også rimelig ekkelt å høre at de lå på rommet og kneppet på hverandre, og at han kom sleskt smilende og kneppet igjen skjorten sin på vei til do. Jeg kunne ikke forstå hva som gjorde ham seksuelt attraktivt for henne. Men det er jo en kjent sak at kvinnen tenner ikke umiddelbart på hva hun ser, men også på stemning. Man kan snakke og sjarmere en kvinne i seng, om man har de rette gavene.

Til syvende og sist, om man lar sin harme og vemmelse komme til uttrykk ovenfor et slikt par, så mangler man normal folkeskikk. At man tenker sitt er en annen sak, men å snu dem ryggen osv.. Herregud, om det er det som er det utslagsgivende, kanskje man burde ta en grundig kikk på seg selv i speilet.