View Single Post
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
340
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Forskjellen på meg og en bedriftseier er at jeg ikke har tusenvis av ansatte under meg som bruker dagene sine til å generere størst mulig overskudd som går til meg og de andre aksjeeierene. Argumentet om dobbeltbeskatning hører man før hvert eneste valg og jeg tolker seg som ren sutring fra de som allerede er aller rikest og som betaler aller minst i skatt. Det samlede skattenivået i Norge på utbytte, eiendom, arv og formue er gunstigere i Norge enn i svært mange andre land.

De bedriftseierene, store som små, som føler de ikke har råd til å betale skatten sin bør enten komme seg ut av landet asap, legge ned bedriften eller betale skatten og holde kjeft. Sutrekopper som klager over at de må betale noen promille av sin alt for store formue har vi ikke bruk for.
Vis hele sitatet...
Jeg vil starte med å si at jeg ikke anser meg for å tilhøre den ene eller andre siden rent politisk, og at jeg synes du har mange fornuftige innlegg uten å ty til enkel retorikk og usakeligheter. Dog synes jeg dette blir litt for ensidig vinkling av det. "Tusenvis av ansatte som bruker dagene til å generere størst mulig overskudd". Jeg tenker jo at hvis man kan ansette tusenvis av mennesker, så gir jo det tusenvis av jobber, og det er da ikke utelukkende negativt å jobbe? Det skal jo være mulig å "lykkes" også, og hvis ingen hadde vært villige til å investere både penger, hardt arbeid og tid i egen bedrift, ville langt flere vært på Nav eller ansatt i kommunal sektor.

Så det må være en balanse, og jeg tror ingen er tjent med å se på hverken arbeidere eller arbeidsgivere som tyranner, uavhengig av hvor man står politisk.