View Single Post
I dag trenger du kun å si "Jeg er pasifist" så slipper du unna. Siden siviltjenesten er lagt ned så blir du ikke satt til å jobbe i barnehage eller noe heller. Så om man ikke vil i militæret - men ikke klarer å komme deg unna så har man kun seg selv å takke.

Uansett at folk fortsatt tror at det å ikke ville inn i militæret kun handler om at man er "for slappe", viser til at ungdommen fortsatt ikke har lært seg å se ting fra andre sitt perspektiv. De fleste som ikke ønsker seg inn i militæret er dette fordi de rett og slett ikke ser på dette som noe gøy eller interesant. Derfor blir et år i militæret rett og slett et år bortkastet, som de kunne bort til å enten jobbe eller studere i stede for - som ihvertfall jeg ser på som mye mer interessant.

Jeg tror de fleste, meg selv inkludert, fint hadde overlevd et år i militæret. Men jeg ser bare ingen grunn til hvorfor jeg skal kaste bort et år i militæret når jeg i det store og hele ikke får noe særlig ut av det. Men det er tydeligvis mange som synes det er en positiv opplevelse og fikk masse ut av militæret, så da synes jeg det er bedre at disse får seg et år tjeneste. Ja til frivillig tjeneste i militæret. (Den er jo i praksis det allerede uansett).

Ser og mange som sier at man lærer masse av et år i militæret og vokser masse på dette. "I call bullshit". Jeg tror et år i militæret lærer deg nesten ingenting relevant. Og det lille du lærer om å kanskje ta ansvar er ingenting i forhold til hva du lærer av å måtte bo 1 år for deg selv, hvor du er ansvarlig for alle dine egne handlinger.

Folk sier og det kan være en bra opplevelse som alle burde oppleve. Men dette kommer jo ann på hva du liker. Man kan fint så seg masse gode opplevelser uten å være i forsvaret. Man kunne f.eks. jobbet et halvt år og jobbet opp masse penger for så å ta et halvt år hvor man reiste rundt for disse pengene man hadde jobbet seg opp.

Poenget er bare at for folk som har interesse for militæret og liker machokulturen som er i militæret - så er det sikkert en kjempeflott år. Og for all del, go for it når dere har muligheten. For folk som ikke har denne interessen er året nok helt bortkastet da man kunne gjort andre ting som er så mye mer innteresant, i våre øyne.