View Single Post
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det er jo nettopp dette som var tema når Harald Eia i programmet hjernevask, etter manges mening gruste "100%-likestillingsillusjonen".

Det er mye som peker mot at nettopp biologi og medfødte egenskaper som varierer mellom kjønnene gjør at kvinner trekkes mot andre yrker enn menn. Kjønnsrollene er på flere områder faktisk mer fremtredende i utviklede land enn utviklingsland, på tross av frihet og likestilling.

Finnes det noen som helst grunn til å tro at vi i utgangspunktet hadde hatt en 50/50 fordeling om alle ble behandlet likt? Vi er såpass forskjellig biokjemisk sammensatt at jeg for min del anser det som ekstremt usannsynlig at det bare er miljø som påvirker yrkesvalg.
Vis hele sitatet...
Han knuste aldri likestillingsillusjonen, da den rett og slett bare tok opp fokuset på hva som er sosial påvirkning og hva som er miljø Det var aldri noen endelig konklusjon - og det finnes det ikke i forskningsmiljøet per dags dato. Men det er stor konsensus om at det er både biologiske og sosiale faktorer med å spiller inn på hvordan vi blir utviklet i kjønnsroller.

Greit nok man har en base med forskjeller fra det biologiske. F.eks. at kvinner i større del er født med større interesse for f.eks. omsorgsyrker - mens menn kanskje i større del kanskje er født med ønske om å ta lederroller. Problemer ligger i at i dagens samfunn styrker man disse forskjellene med sosiale påvirkninger - slik at eventuelle forskjeller som var der, blir enda større.

Greit nok, man vil kanskje aldri klare å oppnå 50/50 fordeling i alle yrker. Og det vil alltid være forskjeller. Men jeg mener at dette ikke er grunn nok til å bare "gi opp". For jeg har stor tro på at forskjellene kan fint være betydelig mindre. (Og bare se forskjellen på situasjonen i dag kontra for 50 år siden. Betydelig mer likestilling i dag - som tyder på at samfunnet har mye påvirkning).

Jeg mener at vi som samfunn burde arbeide for at vi skal ha like forventninger fra både gutter og jenter slik at de får likt utgangspunkt. Slik at hver person kan innta den rollen de selv ønsker - og ikke den rollen samfunnet setter de i. Dette er ikke situasjonen per dags dato. Og som jeg nevnte tidliggere - gjør det ingenting om det forsatt er forskjeller mellom kjønnene så lenge vi som samfunn ikke er med på å sette folk i disse båsene.