View Single Post
Sitat av alexanderb Vis innlegg
99.99% av all musikk er identisk i variable 320Kbps ogg vorbis (eller mp3, eller whatever) og flac. ja, faktisk vil 192Kbps holde i de fleste tilfeller.
Vis hele sitatet...
Både fra et vitenskapelig, teknisk og personlig perspektiv, vil jeg påstå at du er langt ute på jordet. Om du ikke hører forskjellen, er det enten fordi du ikke vet hva du skal høre etter, eller fordi du har lydutstyr som ikke rettferdiggjør lyden du putter inn. Selv med mitt Logitect Z906 merker jeg stor forskjell fra selv 320kbps MP3/OGG/AAC og 44/16 FLAC. Dette kan enkelt sees i et oscilloskop, kanskje enda bedre dersom du analyserer selve lydfila i f. eks. Audacity. I tillegg til at et tapsfritt format gir deg bredere frekvensgang, vil du få fryktelig mye "søppel" i lyden ved de underlegne formatene.

For å ta et konkret eksempel som jeg hører selv på laptophøyttalere: gitarintroen i Money for Nothing viser ganske tydelig hvor mange artifacts du får fra lossy formater. Det høres rett og slett ut som en digital elv som sildrer i bakgrunnen.