Tråd: Israel i krig
View Single Post
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Var det ikke slik at jødene og palestinerne fikk tildelt områder av FN? I så fall, da lurer jeg litt på hvorfor Israel har tatt mer og mer av Palestina, var det ikke også slik at Israel mente de eide landet siden det stod i thoraen/(bibelen)?

Det er veldig lenge siden jeg har lest noe om konflikten nå, derfor jeg ikke husker alt, så hadde vært fint om noen kunne bekreftet dette (med kilder, helst.)
Vis hele sitatet...
FN har ingen autoritet til å "tildele" noe som helst.. men ja, det har vært FN-resolusjoner som det har blitt enighet om. Det er uansett ikke så veldig interessant, fordi det er realitene på bakken som teller... som i alle andre konflikter.

Palestina har heller aldri vært annerkjent som et land, men har hele tiden vært okkupert område. Det betyr at de ikke er en offisiel del av Israel, men heller ikke får lov til å ha militære, flyplasser og har ikke kontroll over egne grenser.. og Israelske soldater raider hvor de vil når de vil om de ser behov for å slå ned på noe. De er litt i legalt limbo.. ingen mulighet til å gjøre noe som helst.

Ja, nybyggere fra Israel har fortsatt å ta territorie. Å si at Israel gjør det blir sant nok, men litt misvisende. Som absolutt alle andre land så er Israel satt sammen av flere grupper, og Tel Aviv som er dominert av sekulære jøder er ekstremt forskjellig fra Jerusalem og nybyggerene som er dominert av ortodokse jøder (de med svær hatt, morsomme krøller og som aldri smiler).
Sist endret av DumDiDum; 18. november 2012 kl. 16:24.