Tråd: Israel i krig
View Single Post
1. Gaza er en liten stripe land, med rundt 1.4 millioner innbyggere. Den er 360km^2 stor, som gjør at vestfold fylke er rundt 7 ganger så stort som Gaza... Det finnes absolutt ingen deler av Gaza overhodet som ikke er fyllt opp av sivile, så å si at Hamas gjemmer seg bak sivile er sant nok, men det blir fortsatt litt.. vell.. teit.

2. Israel kontroller grensene mot Gaza, sørger for at de ikke får importert byggevarer, satt opp flyplass og at palestinerene der overhodet ikke har noen som helst mulighet til å bygge opp et skikkelig samfunn. Det er fullstendig forståelig at palestinerene er veldig, veldig frustrerte.

3. Vestbredden er forøvrig ikke så ille. Jeg hadde eller heller bodd i Ramallah (i praksis hovedstaden for vestbredden) enn hvor som helst annet sted i den arabiske verden. Det er lett å sitte i Norge og tenke at Israel er slemme og at det er grunnen til at vestbredden/Gaza ikke er spesielt fine steder.. men fakta er at den arabiske verden er rimelig fucka jevnt over.

4. Hvis araberene (husk, palestinere er arabere.. nøyaktig akkurat som vestfoldinger er nordmenn) hadde fått muligheten og vært militært sterkere enn Israel hadde de slaktet ned hver eneste jøde. Det er ikke spesielt hyggelig å si det, og nordmenn liker å tro at alle er hyggelige og snille, men som en som har reist mye i arabiske land kan jeg si at dere bare får ta meg på ordet. Hadde Israel vært svake hadde de blitt slaktet.

5, Nybyggingen, som fortsatt holder på, er veldig nærme ondskap. De tar områder fra Palestinere, gjør nøyaktig hva de vil og behandler araberene som dyr. Episoden med en nybygger som skjøt på et palestinsk gravfølge for moro skyld for noen år siden er fin.. særlig siden når araberene som ble beskutt fikk panikk, forståelig nok, så ble armeen kallt inn for å banke opp og pasifisere det som fra dems side så ut som en arabisk folkemengde. Nybyggerene er ekstreme jøder, og uansett hva man synes om Israels behov for å forsvare seg (som jeg mener er 100% legitimt) synes jeg det er veldig vanskelig å se noen som helst måte å forsvare nybyggerene på.

6. Etter 10 minutter i Tel Aviv hadde jeg sett flere mennesker som smiler, barn som leker og folk som oppfører seg respektfullt og skikkelig enn jeg gjorde i løpet av 3 måneder som backpacker i diverse arabiske land. Si hva du vil, jeg mener det er verdt å forsvare. Jødene har faktisk på 50 år bygd opp et land som er et mye, mye bedre sted å leve enn noen arabere har klart i noen by på de siste 1000 årene.

Etter å ha vaset rundt i den arabiske verden var det et veldig, veldig sterkt øyeblikk for meg når jeg hørte barnelatter i Tel Aviv og plutselig innså at det var første gang på veldig, veldig lenge jeg hørte det. Si hva du vil, men jeg synes sånt har verdi.