View Single Post
Sitat av Skytteren Vis innlegg
Mye "bra" svar her ja
2. Strømmen vil gå fra den ene fingeren, igjennom hånden, og ut den andre fingeren.
Strømmen går ALLTID letteste vei, dvs. den veien med minst motstand til jord. Og dersom du har skikkelig jording i anlegget, så vil strømmen gå denne veien.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt tankegangen her. Siden du i dette tilfellet har en krets med en finger i parallell med en kropp, fra fase til jord, så vil vel fortsatt samme strømmen gå gjennom kroppen som om du ikke hadde en finger til jord?
Ref. http://www.allaboutcircuits.com/vol_1/chpt_5/3.html hvor strømmen gjennom en gitt motstand er den samme uansett hva som står i paralell med den. Kan du forklare hva jeg har misforstått?

Sitat av Skytteren Vis innlegg
3. Har du en jordfeil, OG ikke har jordfeil automater i anlegget hvor du dytter fingrene mellom fase og jord, så vil du har et "lite problem" vil jeg påstå. Da vil du få full strøm-gjennomgang i fingrene, og du kan nok risikere å ødelegge deg ganske så bra. Strømmen vil kun begrenses av "leder-materialet" (deg, diameter på kablene, evt. jordingspunktet ditt i bakken/gulv osv.) Det som eneste som "begrenser" strømmen da er størrelsen på sikringen! Og det er nok ubehagelig å ha 16A med 50hz 230v igjennom armen. Du vil nok sikkert falle om, og da kanskje falle oppå apparatet du kortslutter osv, og da er det ikke bare igjennom fingrene det går en strøm som kan være skadelig.
Det er slik folk dør av strøm-gjennomgang.
Vis hele sitatet...
Denne her skjønner ikke jeg! "Strømmen vil kun begrenses av "leder-materialet" (deg, diameter på kablene, evt. jordingspunktet ditt i bakken/gulv osv.)" Er ikke dette alltid tilfellet ved strømgjennomgang i kroppen, og ellers? Er det ikke dette som er grunnen til at du får et "normalt" støt ved å kortslutte begge leder i 230V-nett? Hva er forskjellen her? Spenningen vil også være halvparten av fase-fase kortslutning. Det går vel ikke ann å påtrykke mer strøm gjennom en motstand enn det den kan passere på en gitt spenning, vil ikke det bli å tukle med Ohms lov? Tror jeg må lese meg opp litt på dette

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg

3) Overflatebrannskader fra høyfrekvent strøm. Dersom du leker med vekselstrøm med høye frekvenser, så vil ikke strømmen få den samme muligheten til å gå gjennom kroppen din - les mer om "skin effect" for mer info.
....

Likestrøm er verre enn vekselstrøm.
Vis hele sitatet...
Kan du gå litt mer inn på hvorfor likestrøm er farligere enn vekselstrøm? Er det kun denne skin-effekten? Tidligere i tråden har jeg fått inntrykk av at vekselstrøm fysisk "holder kroppen igjen", men det er vel ikkke sånne farer du snakker om.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 15:51.