View Single Post
Sitat av Bearass Vis innlegg

Hva om Provo hadde samme opplevelse? Kan man være sikker på at Provo ville ha vært like påståelig omkring sine teorier? Kan hende ville han også påstå at det var et liv etter døden.. ? Umulig å si..
Vis hele sitatet...
Jeg kan også slenge inn, Bearass, at jeg selv har hatt slike erfaringer og at jeg i en tid abonnerte på en del sprø tanker og ugyldige konklusjoner trukket på bakgrunn av dem, og det er nemlig det som er problemet.

Slike erfaringer kan være grensesprengende og totalt revolusjonerende i forhold til hva en har opplevd tidligere i livet, og i det hele tatt hva en trodde det var mulig å oppleve i sitt eget sinn, men dette taler ikke i favør for at det som oppleves faktisk er en reell representasjon av virkeligheten. Vi vet at mennesker er i stand til å hallusinere, vi vet at mennesker har en risiko for å bli syke til sinns, vi vet at mennesker er flinke til å både oppføre seg og tenke irrasjonalt og vi vet at mennesker med sitt sanseapparat er svært disponert for å danne seg feilaktige subjektive modeller av virkeligheten.

I tillegg til alt dette er mye av innholdet i disse opplevelsene ting som rett og slett flyr på tvers av den uvurderlige kunnskapen vi har ervervet oss om universet gjennom flere tusen år med sivilisasjon, og når dette er tilfellet bør det virkelig ringe bjeller så lenge det ikke finnes et fnugg av troverdig bevismaterialet for at slike fenomener er reelle. Anekdoter, enten dine egne eller andres, er pent lite verdt når det gjelder å trekke så gyldige og objektive konklusjoner som mulig om universet vi befinner oss i.

Det er faktisk ikke verre enn å ikke ta seg og sitt så seriøst og høytidelig, men heller gå ned et par hakk og besitte litt intellektuell ærlighet, og kritisk vurdere holdbarheten til slike opplevelser.
Sist endret av Sky; 18. oktober 2012 kl. 21:42.