View Single Post
Sitat av Bearass Vis innlegg
Artikkelen Sam Harris skrev var fet nok. Selv om Sam Harris også beveger seg ut på tynnis spør du meg.. Det er hvertfall ingen forskning som tyder på at DMT frigjøres i nær døden-opplevelser selv om dette er en populærmyte.
Vis hele sitatet...
Han påstår heller ikke det.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Det interresante synes jeg er at en ateistisk (hvis vi forutsetter dette), materialistisk orientert lege; som selv har trodd på naturlige plausible forklaringer til pasienter o.a som har snakket om nær døden opplevelser - selv blir totalt forandret gjennom personlig erfaring av fenomenet. Forandret til det stadium at han forkaster sine tidligere forklaringsmodeller og går for "far out"-modellen med at det faktisk er et liv etter døden.
Vis hele sitatet...
Men saken er at det ikke er så veldig interessant. Han sier jo heller ikke at han var ateist, men at han var en "faithful christian", men mer i form av hva han identifiserte seg som enn "actual belief". Og, som Sam Harris sier:

Sitat av Sam Harris
What it means to be a “faithful Christian” without “actual belief” is not spelled out, but few nonbelievers will be surprised when our hero’s scientific skepticism proves no match for his religious conditioning. Most of us have been around this block often enough to know that many “former atheists”—like Francis Collins—spent so long on the brink of faith, and yearned for its emotional consolations with such vampiric intensity, that the slightest breeze would send them spinning into the abyss. For Collins, you may recall, all it took to establish the divinity of Jesus and the coming resurrection of the dead was the sight of a frozen waterfall. Alexander seems to have required a ride on a psychedelic butterfly.
Vis hele sitatet...
Sitat av Bearass Vis innlegg
Hva om Provo hadde samme opplevelse? Kan man være sikker på at Provo ville ha vært like påståelig omkring sine teorier? Kan hende ville han også påstå at det var et liv etter døden.. ? Umulig å si..
Vis hele sitatet...
Det er selvsagt umulig å si for sikkert, men jeg er nok rimelig fast overbevist om at jeg ikke hadde endret mening. Jeg betviler jo ikke deres beskrivelser av opplevelsene, så om jeg skulle oppleve det samme ville ikke det komme som en overraskelse, men samtidig vet jeg at uansett hvor voldsom en slik opplevelse er så vil det være en non sequitur å konkludere med at sinnet ikke er hjerneaktiviteten. Det vil tvert i mot være den mest naturlige konklusjonen av en slik opplevelse, siden stoffet man inntar fungerer ved å interagere kjemisk med den fysiske hjernen.

Det kan jo nevnes at Harris selv har en god del erfaring med diverse psykedeliske stoffer uten å konkludere med noe overnaturlig av den grunn.
Sist endret av Provo; 18. oktober 2012 kl. 20:11.