View Single Post
Sitat av EoT Vis innlegg
Jeg skal ta en titt på det hvis jeg får tid, men jeg føler ut ifra beskrivelsen at kritikken blir feil, da det ikke er subjektivisme jeg snakker om.
Vis hele sitatet...
Subjektivisme er ikke forbeholdt metafysikk, så spørsmålet om rasjonalitet har objektiv gyldighet faller innenfor bokens tema.

Sitat av Zarathustra Vis innlegg
"Tro" og "jeg tror" er det samme for meg, at det ikke fungerer som argument for deg, er meg revnende likegyldig.
Vis hele sitatet...
Du misser jo hele poenget, og nå trodde jeg ikke det skulle være mulig å misforstå. Saken er at argumentet er ugyldig. Du angriper en stråmann. Vi kritiserer ikke det at mennesker antar ting. Vi kritiserer at man antar ting på ekstremt svakt eller ikkeeksisterende grunnlag, og at man i tillegg tviholder på disse antagelsene uansett hva man møter av motbevis for deres riktighet og hva slags konsekvenser det måtte få.

Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Det å tro på et liv etter døden ( ikke nødvendigvis et bevisst liv) har ingenting med religion å gjøre for min del, og jeg har aldri sagt at det er et bevisst liv etter døden.
Vis hele sitatet...
Da skjønner jeg ærlig talt ikke hvordan det kan kvalifisere til å kunne kalles et liv etter døden i det hele tatt, hvis bevisstheten skulle opphøre å eksistere.

Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Derfor, om det er en objektiv virkelighet eller ikke, spiller nødvendigvis ikke en rolle for vår tilstedeværelse her på jorda i denne kroppen og jeg syns det er så utrolig leit at så mye tid og penger kastes vekk på nettopp ting som har "nytteverdi". Hva skal du med den molekylære strukturen av vann når du holder på å drukne?
Vis hele sitatet...
Det er liknende kunnskap med "nytteverdi" som muliggjør at du kan sitte med en PC på Internett og delta i denne diskusjonen i utgangspunktet.