View Single Post
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Erfaring med 15-16 åringer gjør at man får god innsikt i hvordan de vanligvis oppfører seg, ja. Go figure.

15-16 årige jenter har en sterkt tendens til å overdramatisere og er flinke til å rettferdigjøre seg selv. Enhver god VGS-lærer vil si det samme, med jenter i den alderen der tar man ting med ro. Hvis ei førsteklasse jente kommer og beskylder en lærer eller en annen elev for å ha gjort noe, tatt henne på rompa eller hva som helst, så kan du være sikker på at noe har skjedd og at hun er fornærmet. Det er derimot en særdeles dårlig ide å tilkalle foreldre og verneombud med en gang, fordi fryktelig ofte var det en helt annen grunn til at eleven var fornærmet. Det kunne være noe stygt, eller det kunne være noe uskyldig (for dårlig karakter på prøve er en klassisk gjenganger).

Så nei, jeg har ikke grunnlag for å si at jenta juger. Jeg har derimot erfaring på at jenter i den alderen ofte juger, særlig når det er sterke følelser involvert. Derfor mener jeg det er ekstremt viktig å holde hodet kaldt, og vente til alle bevisene er framført. Du gjør ikke en spesielt god jobbe med å holde hodet kaldt akkurat nå


17-18 åringer derimot kunne man i stor grad ta på ordet forøvrig. Kan ikke huske å ha opplevd seriøse samtaler med tredjeklassinger hvor de var åpenbart urimelige. Stolte faktisk mer på de enn endel av lærerene.
Vis hele sitatet...


Du gjentar deg selv om forsøker ikke engang bruke nye ord. Du fortsetter med de samme ugyldige argumentene uten at du bringer noe nytt til bordet.

Din opplevelse av jenters sannferdighet er ikke nok til at du kan konkludere hvorvidt det har forekommet straffbare handlinger mellom ordfører og den mindreårige jenta. At mange jenter lyver betyr ikke at alle jenter lyver - alltid.

Holde hodet kaldt sier du? Jeg har da ikke konkludert i skyldspørsmålet. Det er retten som skal dømme, ikke jeg.
Jeg har kun påpekt at det ennå ikke er fremkommet noen som helst i saken som svekker jentas forklaring.

Om du ikke tar grep om en ungjente kommer til deg med klager på seksuelle tilnærmelser fra en annen lærer er jeg sikker på at du gjør deg skyldig i noe som kan medføre at du mister jobben. Tviler på at du har lov til å feie slikt under teppet fordi du tror jenta lyver.

Ja heller ikke umulig at du risikerer å bli straffeforfulgt om du unnlater å ta slikt på alvor.
Om ei jente klager på slikt er jeg ganske sikker på at de aller fleste skoler har klare regler på hvordan slikt skal håndteres og hvem som skal varsles.
Sist endret av ompapa; 14. oktober 2012 kl. 19:56.