Tråd: Misantropi.
View Single Post
Jeg tror det du lider av er politikerforakt, og det kan man jo skjønne at enkelte lider av i dagens samfunn. Penger, grådighet, smålighet og umoral har infisert politikken som de har infisert resten av samfunnet. Jeg må bare selv innrømme at jeg har mistet noe av troen på politikken i Norge, og forsåvidt også troen på samfunnet, og menneskeheten forøvrig.

Hva gjelder misantropi, så kan du godt si jeg delvis lider av det også. Misantropi vil da si et hat ovenfor menneskeheten. Jeg sier delvis, for vi stakkars mennesker vet jo ikke alltid helt hva vi gjør. Mennesket er en ape med instinkter som av og til tar overhånd for våre rasjonelle og siviliserte evner. Er det imidlertid apens skyld at den er født med disse instinktene?

Uansett, er så lite jeg får gjort med det. Det eneste jeg kan gjøre er å sørge for meg selv. Noe jeg har intensjoner om å gjøre. Systemet, menneskeheten og samfunnet maler videre uansett hva jeg måtte mene. Når vi tar en kikk rundt oss, så er det jo også tross alt ikke så ille heller. Vi lever relativt sivilisert her i landet, selv om jeg tror hardere tider venter oss. Nettopp pga menneskets dumhet og mangel på vilje til å tenke rasjonelt.