View Single Post
NFFs husbedreviter
274
Hvor skal en begynne?

Er mest fan av å høre album i sin helhet og vil derfor komme med album og heller peke ut låter som jeg setter ekstra pris på.

Kan begynne med mine to favorittband, Groundation og Kultiration.
Groundation sine album Hebron Gate, Each One Teach One og We Free Again er favoritter, med spor som We Free Again, Music is The Most High, Wish Them Well, One More Day, If I, Nyabinghi Order, Freedom Taking Over og Undivided som favoritter. Kan sitter å høre på Groundation i maaange timer og deres tekniske utførelse og kretivitet er utsøkt!

Med Kultiration så har man albumene Grogrund og Om Gaia er favoritter og spor som Kupade hender, En time kvar och leva, Barfot, Utan Fotfeste, Bakslag og Ur Jord er favoritter. Kultiration er usammenlignbare med noen og har en helt egen musikk som jeg liker å kalle organisk reggae, da jeg ikke vet om noe som høres så levende ut..

Foruten Groundation og Kultiration, som jeg mener er tidenes beste reggaeband, så har man selvfølgelig mange klassikere.

The Abyssinians - Satta Massa Gana
The Congos - Fisherman
The Gladiators - Warriors
Israel Vibrations - Universal Father
Black Uhuru - Anthem
Soul Syndiate - Harvest Uptown
Etc.

Må forøvrig nevne av alle disse låtene kommer fra album som må sies å være et must i alle cd hyller, nemlig:
The Abyssinians - The Abyssinians
The Congos - Heart of The Congos
The Gladiators - Back To Roots
Israel Vibrations - Why You So Craven - Det beste klassiske reggaealbumet etter min mening.
Black Uhuru - Anthem
Soul Syndicate - Harvest Uptown, Famine Downtown

Det finnes også mye annet bra som er gravd ned med tiden, men som virkelig har tålt tidens tann.
Jeg kan anbefale en side som heter www.reggae-reviews.com , der har jeg brukt uttalige timer og jeg har kommet frem til at jeg deler denne karens mening om hva som er god reggae.
F.eks så er nesten alle albumene som har fått toppkarakter på den siden et must.

Men er det noen få ting dere skal få ut av denne posten, så er det et stooort trykk på Groundation, Kultiration og Israel Vibration!

Vugg/Skank videre!