View Single Post
Sitat av homoludens Vis innlegg
Ok. Skal prøve å forklare for deg. Det første jeg vil trekke fram er at det å hevne seg ved å drepe en morder er fullstendig selvmotsigende. Det man da sier er at drap er en så avskyelig forbrytelse at det bør straffes med drap. Ulogisk?

Et annet poeng er at Norge er en rettsstat, og det er ikke opp til privatpersoner å hevne seg for noe som helst. Det skal staten ta seg av. Tror det systemet du ønsker deg praktiseres i større grad i Pakistan og i andre muslimske land. Der har de en svak rettsstat, og selv ministrene der oppfordrer til drap. Ønsker du å ha det slik i Norge også?


http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10046036
Vis hele sitatet...
Jeg får vel sitere meg selv, da:

Jeg sier ikke at hevn er riktig, eller fører til noe som helst godt, men den tankegangen der har jeg bare aldri noensinne forstått.

Hvis noen, helt uprovosert, bokser deg i trynet, så forstår jeg ønsket om å slå tilbake. I mine øyne gjør det deg ikke til en like dårlig person som den som slo først. Likevel fører slik hevn med seg en haug med negative konsekvenser, som gjør at vi i størst mulig grad burde unngå det.
Det jeg reagerte på var ikke at folk mener det er feil å drepe, torturere, lynsje, gapestokk'e, the list goes on.... Breivik, men at noen mente at "Hvis du faktisk er i stand til å ta livet av Breivik om han slipper fri, så vil jeg si du er like ille som ham." Nei, du er ikke like ille som ham.