View Single Post
Sitat av kampspurv Vis innlegg
Neida, han er dømt til rehabilitering. Det er primærmålet til norsk fengselsvesen slik det er i dag: At den "straffedømte" skal ut av fengsel og inn i samfunn så snart han er klar for det. Fokus er på å hindre at den dømte tar mer skade av oppholdet og å gi ham en fair sjanse til å holde seg på beina i fremtiden.

Til forskjell fra feks USA som fokuserer på å holde straffedømte unna resten av samfunnet samt å straffe ved gjengjeldelsesdefinisjonen.

Når synes du ABB er klar for å fungere i samfunnet igjen? Tror du 77 foreldrepar synes det er ok at han dukker opp igjen rehabilitert om 21/3*2=14 år? Skriver et par bøker og reiser litt rundt og gir foredrag om hvor dum han var. Gifter seg og få noen kids på sine eldre dager.

Du trenger ikke svare, spørsmålet er retorisk. Men scenarioet er vel høyst reelt om han skikker seg og man skal følge norsk lov.

Setningen din er helt korrekt med noen endringer. Jeg fikser det for deg:
Vis hele sitatet...
Du har åpenbart ikke satt deg inn i hverken det norske rettsvesen eller i dommen til ABB, så la meg klargjøre noe for deg.

Straff i Norge er frihetsberøvelse, og Breivik er altså dømt til å straffes med frihetsberøvelse. Rehabilitering er en viktig del av straffegjennomføringen, men ikke selve straffen. Det er to vidt forskjellige ting, så jeg håper du nå klarer å skille mellom de.

Så var det selve dommen da. Du skriver at du ikke vil ha svar, men siden du åpenbart ikke har forstått hva dommen går ut på er det viktig at noen klargjør for deg.

Han er ikke dømt til 21 års fengsel, men til 21 års forvaring med en minstetid på ti år. Det betyr at han i teorien kan bli sittende i fengsel resten av livet da denne dommen kan forlenges med fem år av gangen til Breiviks liv tar slutt.

Det er da altså opp til fagpersoner å vurdere hvorvidt Breivik fremdeles utgjør en fare for samfunnet når dommen nærmer seg ferdig sonet. Så hva jeg tror, og hva du tror er helt uvesentlig.

Jeg vet ikke hvorfor du trekker frem USA og deres kriminalomsorg, men en ting er helt sikkert og det er at USA på ingen måte er en målestokk for hvordan kriminalomsorg bør gjennomføres. Deres system er underlegent vår eget på alle tenkelige måter.

Så setningen min er helt korrekt slik den var skrevet, og det er din virkelighetsoppfatning som er noe avvikende.
Sist endret av Cikey; 23. september 2012 kl. 18:27.