View Single Post
Legger til grunnen til at jeg har iPhone 4s, men ikke kommer til å kjøpe iPhone 5 med det første. Jeg har hatt en android telefon(Xperia mini) tidligere, men jeg opplevde grensesnittet som rotete fordi jeg følte at det var mye rådata som bare ble slengt ut på skjermen. Det var dog kjempegod dybde i innstillingene og det var en del gode apps.

Når jeg velger en telefon så velger jeg ikke utifra hvor mye jeg kan kustomisere og leke med den, men heller hvor enkelt og oversiktlig den klarer å presentere informasjon og de mulighetene som er tilgjengelig.. Om dette er på bekostning i dybde på innstillinger eller muligheten til å legge inn ulisensiert programvare, så er det fortsatt verdt det i mine øyne.

Dette klarer Apple godt med sine store ikoner, muligheten til å "gjemme" bort ting jeg ikke trenger i mapper, ryddigheten i innstillingene og ikke minst AppStore. Jeg har tilgang til alt jeg trenger i en mobil rett og slett. (Når jeg velger PC - velger jeg annerledes).

Grunnen til at jeg ikke oppgraderer til iPhone 5 kommer i hovedsak ikke av at jeg ikke har lyst på den, men heller det at forandringen har alt for liten nytteverdi for meg. De fleste oppdateringene som jeg har behov for kommer med iOS 6, og det får alle som har 3Gs eller oppover. (De nye facebook-, kart-, siri- og kalenderfunksjonene er de som jeg legger mest vekt på).

Andre oppgraderinger som jeg ser mer på som luksus enn nødvendig er: LTE, større skjerm; panorama og A6-prosessor. Dette er ikke verdt flere tusenlapper i oppgraderingskostnader i mine øyne.

Føler også de "iOS vs Android"-diskusjonene er drevet av prinsipp om pris og muligheter til å installere ulisensiert tredjeparts programvare. Drit i hva du syntes om selskapet som lagde telefonen, men heller se på hva det aktuelle produktet gir deg for den prisen du betaler. Noen tjener mer på Android, andre tjener mer på iOS; sånn kommer det alltid til å være.

EDIT: Selv om iPhone 5 muligens helt overfladisk sett har dårligere specs enn noen andre eksisterende telefoner,så handler det mer om hvordan specsa blir utnyttet fremfor hvor mye de har klart å presse inn.
Sist endret av Katalysator; 12. september 2012 kl. 23:47.