View Single Post
Det sier vel seg selv at videregående utdanning bør være en rett !!

Fullfører man videregående selv med dårlig snitt har man laaaangt større sjanse for å få enten lærlingplass eller "kassa på rema" jobb.

Selv om man ikke får kjempe flotte karakterer så har man i det minste noe hvis man klarer å fullføre videregående. Bedre at noen har lavt betalte jobber enn å gå på NAV fordi de ikke hadde rett til skole da de var 16 år.

Var selv dritt lei skole og hadde ikke kjempe bra karakterer fra ungdomsskolen, men kom inn på elektro og nå har jeg fagbrev med fast jobb. Hvis jeg ikke hadde kommet inn på videregående pga en teit regel som sier "Nei du har for dårlig karakterer dermed kommer du ikke inn", hadde jeg mest sannsynlig hatt en lite fengende jobb, eller ingen jobb i det hele tatt.

Se på verden rundt oss. Folk må betale tonnevis med penger for å kunne ta videregående, og mange foreldre har ikke råd til å betale skolegang for ungene. Da øker risikoen for at kidsa dukker opp i feil miljø. Følgene av det kan fks være kriminalitet og dop som igjen kan få konsekvenser for familie, venner, en selv og samfunnet.

Kunnskap er makt, og kunnskap skaper profitt i det lange løp. Selv en som kommer inn med elendige karakterer på videregående, kan gjøre det fantastisk bra i livet

Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Jeg tror det hadde vært bra om man måtte ta en inntaksprøve for å komme inn på en linje. Altså, alle har rett til å prøve, men klarer du ikke prøven så kommer du ikke inn. Det er selvfølgelig ikke de samme prøvene for studiespesialisering og bygg, f.eks.
Vis hele sitatet...
Sier seg selv at det ikke hadde funka. Det funker på type musikk, dans og drama fordi søkerne der er spesielt interessert. De brenner faktisk for å komme inn og drive med det de virkelig har lyst til.
Hvor mange tror du brenner for å komme inn på allmenn eller bygg?