View Single Post
Sitat av Onkel Smågodt Vis innlegg
Det er ikke barnemishandling å lære barna sine at jorden er 6000 år gammel.Kanskje det er feil, men mishandling er det ikke. Jeg ble lært at om jeg ikke la meg i rett tid, kom do-draugen og tok meg neste gang eg satt meg på dass.
Vis hele sitatet...
Hva er det du sier? Do-Draugen er oppspinn? Så hva faen er det som napper meg i ræva hele tia da?

Men fra spøk til alvor. Jau, religion er et eksempel på hvor svakt menneske egentlig er. På det rasjonelle plan blir det åpenbart at det ikke er noen grunn til å mene at det finnes en gud. På det irrasjonelle emosjonelle plan derimot finnes en irrasjonalitet som kan lure en selv til å tro på guder, ganske enkelt på grunn av frykt, frykten for at en guddom kan finne på å straffe deg hvis du ikke tror. Denne irrasjonelle frykten har forskjellige maktsyke individer brukt siden tidens morgen i den hensikt å tileigne seg prestisje og makt.

Menneskehjernen har altså to krefter som hele tiden sloss seg imellom, noen ganger fortonner dette seg i form av geni, andre ganger i form av religion eller annen galskap. Følelser er rett og slett farlige.