Tråd: Slåssing
View Single Post
Hvis du først havner i slosskamp så ville jeg tro at det lureste er å slå ut motparten og håpe på at han ikke smeller hodet i noe. Det høres kanskje drastisk ut, men om noen faktisk vil skade deg så er det vel en av de få tingene man kan gjøre for å stoppe dem, dersom man ikke tar bena fatt. Det kan gjøres på tre måter, og det er i grunn ikke så veldig komplisert. Et slag som slår underkjeven ut av proposjon fører til at en nærve plassert bak mandibelen sender et sjokk til hjernen som fører til at alle funksjoner som ikke er automatiserte (åndedrett, puls, generelt sett alle dine vitale organer) stopper opp. Det har i grunn veldig lite å si hvor hardt du slår, så lenge du treffer på riktig sted. Du kan med andre ord lett slappe noen ned for telling, noe som minsker sjansen for ødelagt tanngarde og ser ganske harmløst ut kontra en knyttet neve. Du har også mulighet til å treffe øret med håndflaten, noe som også setter motstanderen ut av spill. Den andre måten er å påføre hjernen trauma ved å gi hodet et støt som fører til at hjernen slår mot hjernebarken. Den tredje måten er å stoppe oksygen og/eller blodtilførselen til hjernen ved hjelp av headlocks.

Problemet i de fleste tilfeller er at ting skjer veldig fort når man havner i en slosskamp, ettersom en hel mengde adrenalin blir frigitt, noe som fører til at handlingene dine blir styrt av impulser. Dersom du har praktisert kamsport o.l. eller rett og slett er en kald fisk vil du ikke føle deg truet/redd i samme grad, noe som fører til at adrenalinet ikke tar overhånd og du "holder hodet kaldt". Det er ikke så vanskelig å beskytte dine kritiske punkter, ettersom de sitter nærme hverandre, og de fleste kan ta imot en del knyttnever uten mye besvær dersom de ikke blir truffet i hodet-, nakke-, krageregionen eller solar plexus. Dette betyr teoretisk sett at du i de fleste tilfeller kan ta initiativet og avslutte slosskampen før ytterligere skade har skjedd, så lenge du har psyke nok til å handle rasjonelt. Unntaket er jo selvsagt om du møter en som har sterkere psyke enn deg og mer erfaring, eller et våpen, i hvilket tilfelle du burde svelge stoltheten din, med mindre du ikke har noen problemer med å spise grus.

De fleste vitale organene i menneskekroppen, bortsett fra de i hoderegionen, tåler en runde juling, så de er i grunn ikke så mye å bekymre seg over, såfremt du ikke står og tramper på nyrene til en som ligger nede, noe jeg regner med at du ikke har planer om å gjøre, i og med at du startet akkurat denne tråden.

Personlig ville jeg fokusert mer på hva/hvor du angriper, enn på hvor du ikke skal angripe. Det skal ekstremt mye til for å påføre livstruende/varige skader ved knyttneveslag mot hodet, såfremt du ikke forsøker å stikke inn øynene til noen. Det som er nevnt tidligere i tråden om at nesebenet kan slås inn i hjernen er bare tull, med mindre du bruker hammer og prøver iherdig. Da kan det hende du får det til. Nesen er forsåvidt også et kritisk punkt ettersom du blir satt ut av spill i noen sekunder, i hvertfall ved brudd, samt at det er minimale sjanser for vedvarende/livstruende skader. Når jeg tenker meg om så er vel det tryggeste, med tanke på helsen til motparten, å brekke nesen hans eller ramme solar plexus og holde han i headlock.

Jeg vil gjerne avslutte innlegget med en annbefalning til alle som er i tvil om at de burde holde deg unna bråk såfremt det lar seg gjøre. Det høres ut som en klisje når jeg sier at du aldri vet hvem du har med å gjøre, men ta en tur til legevakten en natt til søndag og se hvor kult de som er der har det. Media dekker som regel ikke voldssaker som ikke har fatale konsekvenser, og det er lett å overse gråsonen/det som er mellom liv og død. Faren min har fått rekonstruert hele underkjeven, og det er vist ikke særlig kult å stå på badet og fikse gebisset hver morgen og kveld. Ta også en titt på antall henlagte voldssaker i politiet, og du skjønner fort at det finnes mange hemningsløse personer på gatene.