View Single Post
True phreak.
Sitat av 1warlock Vis innlegg
De er ikke et resultat jeg vil ha. Men et system der du betaler for høyere utdanning om du vil det. Ned betaling over tid har jeg troen på. Høyere utdanning er ikke en rettighet om du vil ha det så er det greit. Men att det skal gå utover dei med lavere inntekt synes jeg er feil.



tror du misforso litt. Det er bare 14 prosent av det med foreldre som har lavere utdanning som faktisk velger og gå høyere skole.



Hvem er det som har det tøffest med og betale skatt, hvem merker det mest ? De med lavere lønn. De med høy utdanning og som regel mer lønn kommer ikke til og merke det like mye for de har mer penger og rutte med. De som har lavest lønn er forsatt de personene som sitter igjen med minst penger og da igjen har minst penger og bruke.
Vis hele sitatet...
Det som er så fint i Norge er at alle har like muligheter. Det jeg tror du kanskje ikke skjønner er at vi som tar høyere utdanning bidrar til mesteparten av verdiskapningen her i landet. Det er slettes ikke slik at 'de fattige sponser de rikes utdanning', tvert i mot: Det er de med god inntekt og verdiskapende yrker som bidrar med mest skattekroner i kassen. Og det er ikke utdanning som er den største enkeltposten i statsbudsjettet. Det er NAV, gitt, og som andre har nevnt her, jo høyere utdanning en har, jo mindre sjanse er det for at man er NAV-bruker. Så om en skal følge logikken din kan vi like gjerne avvikle velferdssamfunnet vårt i samme slengen.

Jeg vil samtidig nevne at oljeformuen, og hvordan den forvaltes, hadde aldri gagnet Norge slik den gjør i dag uten arbeidet til titusenvis av folk med høyere utdannelse.
Sist endret av Orph; 12. august 2012 kl. 10:21.