View Single Post
Trådstarter
93
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det går neppe ut over dei med låg inntekt - tvert imot betaler det truleg pensjonen deira... Folk med høgare utdanning har ofte høgare lønn, betaler meir skatt, og er mindre sjuke. Dei er billegare for samfunnet enn folk med låg utdanning.


For all del, det krangler eg ikkje på, men å fjerne gratis utdanning vil vel ikkje hjelpe dei spesielt - iallefall ikkje om avkommet skulle ha ein tanke ambisjoner?

Forøvrig foreslår eg at du dokumenterer at skatten frå dei fattige subsidierer utdanninga til dei rike. For no kjem du med påstandar om at det er slik, totalt utan å underbygge det. I tillegg bør du ta med element som eg nevnte, som sjukdom, for å sjå på kven som netto subsidierer kven.
Vis hele sitatet...
Alle betaler skatt, denne skatten blir brukt for og hjelpe folket og landet generelt. En del av disse pengene går til høgskoler, universitet o.l . Skatten frå de som ikke tjener like mye går vel også til finansieringen av gratis høyere utdanning. Jeg sier ikke att det bare er de rike som tar utdanning gjør jeg det ? Jeg sier den øvre middelklassen/middelklassen er de som har størst sannsynlighet for og velge og ta høyere utdanning.

De med lavere utdanning betaler jo skatt ? Da har de like mye rett på pensjon meg og deg.

Jo de med lavere utdanning er oftere syke. Men de har kanskje en hardere fysisk jobb. De som faktisk gjør det mulig for en bedrift og tjene penger er jo de faglærte. Det er jo de på "gulvet" som faktisk gjør slik att den norske industrien går rundt. De hadde ikke vært noe samfunn uten de med lavere utdanning, de som er faglærte og jobber ræva av seg.

Sitat av MrJohnBaloo Vis innlegg
Ok ja jeg skjønner hva du mener, jeg har selv vært håndverker i 6-7 år og vet at man har mindre å rutte med enn de som tjener mer enn deg.
Problemet med at man skal ha en egen nedbetalingsplan og måtte betale for høyere utdannelse selv i tillegg til studielån er jeg ganske sikker på at gjør at det vil bli enda mindre pågang på høyere utdanning. Mye av motivasjonen for høyere utdanning er jo at man får mer å rutte med og at det vil lønne seg i lengden. Om man da får ett enormt lån som man må bruke x antall år på å betale ned er det ikke sikkert at det vil lønne seg med høyere utdanning.
Vi har allerede en mangel på ingeinører i Norge så tror ikke dette er veien å gå.
Jeg skjønner som sagt poenget ditt men problemet er at om man først begynner å trekke ting ut av skattesystemet vil dette kunne starte en skummel utvikling som kan gjøre at vi mister flere av de godene vi har i dag, blant annet det fantastiske systemet vi har med helsevesenet og NAV. Alt i alt vil dette bare skape ett enda større gap mellom de rike og de "fattige"

forøvrig helt enig med deg Slashdot
Vis hele sitatet...
Trenger høyere utdanning og vær så dyrt da ? Dette kan vel også regulerest.