View Single Post
Sitat av 1warlock Vis innlegg
De hadde hatt valget og ta høyere utdanning uansett om de kommer fra en "fattig" familie. Vist du har et nedbetalingsystem så kan det betale det når de også har blitt endel av den øvre middelklassen.

Du betaler høyere skatt jo høyere inntekt du har, de er helt sant. Men du sitter fortsatt igjen med mer penger og du vil fortsatt ha mer penger og rutte med. De som har lavest inntekt merker det mer en de som har høyere inntekt uansett hvordan du vrir og vender på det.
Vis hele sitatet...
Ok ja jeg skjønner hva du mener, jeg har selv vært håndverker i 6-7 år og vet at man har mindre å rutte med enn de som tjener mer enn deg.
Problemet med at man skal ha en egen nedbetalingsplan og måtte betale for høyere utdannelse selv i tillegg til studielån er jeg ganske sikker på at gjør at det vil bli enda mindre pågang på høyere utdanning. Mye av motivasjonen for høyere utdanning er jo at man får mer å rutte med og at det vil lønne seg i lengden. Om man da får ett enormt lån som man må bruke x antall år på å betale ned er det ikke sikkert at det vil lønne seg med høyere utdanning.
Vi har allerede en mangel på ingeinører i Norge så tror ikke dette er veien å gå.
Jeg skjønner som sagt poenget ditt men problemet er at om man først begynner å trekke ting ut av skattesystemet vil dette kunne starte en skummel utvikling som kan gjøre at vi mister flere av de godene vi har i dag, blant annet det fantastiske systemet vi har med helsevesenet og NAV. Alt i alt vil dette bare skape ett enda større gap mellom de rike og de "fattige"

forøvrig helt enig med deg Slashdot