View Single Post
Trådstarter
93
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Med tanke på budsjettene til høyere utdanning tror jeg du får ganske fint plass til det innen skatt/moms fra utdanningsgrupper.

Og høyere utdanning fører nødvendigvis ikke til høyere livslønn.

Nå er det heller ikke slik at barn av foreldre uten utdanning blir direkte hindret fra å ta høyere utdanning, skolesystemet er bare ikke godt nok til å oppfordre dem til det og skape større klassemobilitet.

Å fjerne offentlig finansiering av høyere utdanning derimot, det vil drepe all klassemobilitet. Kun rike vil ha råd til å sende barna sine til universitetet i nittenårsalderen. Å finansiere det selv vil si massive lån eller årevis med arbeid på forhånd. Er det resultatet du vil ha?
Vis hele sitatet...
De er ikke et resultat jeg vil ha. Men et system der du betaler for høyere utdanning om du vil det. Ned betaling over tid har jeg troen på. Høyere utdanning er ikke en rettighet om du vil ha det så er det greit. Men att det skal gå utover dei med lavere inntekt synes jeg er feil.

Sitat av Kugie Vis innlegg
Du fremstiller dette som ikke alle har like muligheter. Grunnen til at mye av skattepengene går til utdanningstilbud, er at ALLE skal ha muligheten til høyere utdanning. De 14% du snakker om har like mye rett og mulighet til å ta høyere utdanning enn det Preben som går på BI har. Studielån er nøkkelordet.

Du kan være lut fattig og fortsatt ha muligheten til å gå på dyre privatskoler.

Grunnen til at mange ikke tar det valget, er mulig for å følge "fars" fotspor som elektriker eller annet praktisk yrke som ikke krevet høyere utdanning. Med andre ord, velger de ikke høyere utdanning er det deres eget valg, og ikke en rett eller mulighet som har blitt fratatt dem.
Vis hele sitatet...
tror du misforso litt. Det er bare 14 prosent av det med foreldre som har lavere utdanning som faktisk velger og gå høyere skole.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Har du høg inntekt så betaler du meir skatt enn om du har låg inntekt. Viare har personer med inga/lågare utdanning større sjans for å verte uføre, enn personer med høg utdanning. Er det rettferdig at dei som har høgare utdanning skal betale for at dei som ikkje har det vert uføre? Mitt svar på det er ubetinga ja.
Vis hele sitatet...
Hvem er det som har det tøffest med og betale skatt, hvem merker det mest ? De med lavere lønn. De med høy utdanning og som regel mer lønn kommer ikke til og merke det like mye for de har mer penger og rutte med. De som har lavest lønn er forsatt de personene som sitter igjen med minst penger og da igjen har minst penger og bruke.