View Single Post
Sitat av OnklD Vis innlegg
Jeg sa ikke at mennene er mye bedre fysisk, men de har et bedre utgangspunkt.

Akkurat som at en som er 205 cm høy har et bedre utgangspunkt til å spille basket enn en person på 170 cm. Litt drøyt eksempel, men poenget er at det er mer å vurdere om hvilket lag/kjønn som er best i samme idrett enn en fiktiv kamp mot hverandre.

Når man skal måle noe sånnt mener jeg det er rett og slett for dumt å gjøre det på den måten.

Skal du finne ut hvem som er best så prøv heller å analyser nivået av tekniske og fysiske ferdigheter, sett det opp mot prestasjoner mot andre lag av sitt kjønn (medaljer, seire, resultater), så faktorerer du inn hvor sterk motstanderne er, da finner du kanskje ut hvem som er best på en bedre måte enn å sette et lag opp mot det andre.
Vis hele sitatet...
Men det som er interessant her er om mannelag hadde slått et kvinnelag i håndball, ikke om akkurat det norske herrelandslaget er bedre enn det norske kvinnelandslaget. De fleste mennesker vil mene at herrehåndball holder et høyere nivå enn damehåndball, akkurat som herresport holder et høyere nivå enn de fleste kvinnesporter.

Sitat av OnklD Vis innlegg
Selvfølgelig.

Så det hele kommer vell ann på hvordan man ønsker å måle det opp. Å sette herrene mot damene mener jeg er for dumt for da vil sannsynligvis mannfolkene vinne på ren fysikk, fordi vi er bygd annerledes, ikke nødvendigvis fordi de er bedre.
Vis hele sitatet...
Men du sier at mennene ikke nødvendigvis er bedre på skudd og finter, men er det ikke nettopp det de er? Er man sterkere kan man skytere hardere, man kan gjøre fintene fortere? Kan det kanskje være at menn og kvinner har en forskjellig mentalitet også? Søk opp en video av Nikola karabatic, en av verdens beste mannlige håndballspillere, kontra en video av gro hammerseng. Er fysikken den eneste forskjellen her?