View Single Post
Trådstarter
8
Sitat av Tænman Vis innlegg
Nei, du er en ateist.

Du sier det selv: "Du tror ikke på en gud". Og det er det eneste kriteriet for å være en ateist!
At du er åpen for at det kan være noe annet i universet eller en slags energi som vi ikke har funnet ut om enda, er normalt og selv ateister kan holde denne døren åpen. Men siden det ikke har rot i religion, har det heller ingenting med kreasjonisme eller ateisme å gjøre.

Du tror altså ikke på en slags religion, og derfor er du ateist. Om du hadde vært agnostiker ville du kanskje trodd litt. Grensa er hårfin, men jeg anbefaler deg å gi faen i begrepene!
Prøv heller å lær mer kunnskap og utvikle dine egne teorier, selv startet jeg med å lese Richard Dawkins og Carl Sagan's bøker (disse har også filmer, hvis du synes bøker blir for kjedelig).

Men jeg kan gi deg en liten advarsel: Det kan være svært frustrerende å begynne å lese om filosofi/livssyn, "the more you know, the more you don't know". Det er bevist at smarte personer også blir mer depressive, les litt av Nietzsche og du vil kanskje forstå hvorfor...
Vis hele sitatet...
"Ateisme ... er tankeretning, filosofi eller overbevisning som går ut på at det ikke finnes noen (personlig) gud, guder eller høyere makter"
Eller høyere makter.. Og jeg vet meget godt at intelligens har lett for å føre med seg depresjon.


Jeg tenker jo så langt "Spirituell, men ikke religiøs", men jeg bare lurte på om det fantes et "navn" for det.