View Single Post
Eskil Pedersen er kanskje ingen militær leder, men hans handlinger på den øya, viser noen karaktertrekk man ikke vil ha i en leder. Jeg klandrer ikke han som person for hans handlinger, men jeg klandrer han som leder. En leder skal passe på sine "ansatte" (I dette tilfellet politisk aktiv ungdom).

Velger å referere litt til denne artikkelen: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...a-6805603.html

"Jeg handlet på instinkt"

Ja, han handlet på instinkt. Dessverre for ham har han ikke et lederinstinkt. Det går selvfølgelig an å si at dette er urettferdig, ettersom ingen ledere i Norge har blitt utsatt for dette. Jeg tror derimot at hvis du satt en norsk næringslivsleder, eller Jens Stoltenberg for den saks skyld i den samme situasjonen, så hadde h*n ikke reddet sitt eget skinn, og kjørt av gårde med en båt som potensielt kunne reddet titalls liv. (Eller som noen andre sier, kunne i det minste ligget midtsjøs og plukket opp folk)

"Jeg gjorde som jeg ble fortalt, og gikk ombord i båten"

Hvem fortalte han dette? Han var lederen på øya. For det første tviler jeg på dette. Ingen i den situasjonen sier til Eskil Pedersen: "Redd deg sjæl, og ta med båten".
Men hvis vi sier at han ble fortalt dette, så er det ingen som kan gi ham ordre, noe som igjen viser manglende lederevne.

Jeg understreker igjen at jeg ikke klandrer han som menneske, men han er ikke egnet som leder. Basta.