View Single Post
Det er så mange som kommenterer på at "de norske fengslene er for gode", men dere tenker ikke på hvor ekstremt understimulerende det må være å gå gjennom de samme rutinene dag inn og dag ut. Selv om det er fritidsaktiviteter og lignende ved fengslene vil jeg si det er en ganske dårlig tilværelse, man har jo ikke noe frihet heller, jeg tror ikke jeg ville klart å leve årevis uten noe frihet. Så det at det går litt mere penger inn for å skape gode og stabile forhold ved fengslene er vel bare med på å styrke rehabiliteringsprosessen, som er hovedpoenget med fengsel, gjør meg ingenting. Norge har hatt stor suksess med rehabilitering i forhold til andre land, f.eks. USA, da tenker jeg på folk som har sonet ferdig straffen sin ikke går tilbake til kriminalitet når dem går fri.

Forresten, dere som mener at dødsstraff er den lette veien ut tenker ikke på hvor lenge de dømte må vente på å få straffen, det har vært tilfeller hvor det har gått over 20 år før henrettelsen utføres, og å vente så lenge med tanken på at man skal henrettes er nok verre enn livsvarig fengsel spør du meg.

Penger bør ikke være en faktor angående spørsmålet om dødsstraff, men det er (I USA ihvertfall) mye dyrere med dødsstraff enn livsvarig fengsel pga. all dokumentasjon og lignende man må jobbe med for å kunne utføre en henrettelse.