View Single Post
Jeg har tenkt på dette ved en del anledninger de siste 10 årene uten at det har tatt opp så veldig mye av min fritid. Min mening er som følger, selv om jeg tar utgangspunkt i det aller mest ekstreme:

Enkelte personer på denne kloden har veldig stor innflytelse uansett hvor man plasserer den. Saddam Hussein er et bra eksempel. Det ryktes at på tross av at han var fengslet hadde han en god del sympatisører som gjorde at han fikk styrt en god del. I hvor stor grad er det ingen som vet. Tidligere nasjonale ledere som begår store forbrytelser men blir fengslet vil alltid være en risiko uansett om de heter Hosni Mubarak, Saddam Hussein eller Muammar Gadaffi (selv om han aldri kom så langt). De utgjør en trussel selv innenfra murene. Det er også en trussel i seg selv at de sitter fengslet. Jeg hadde ikke vært særlig trygg om jeg var fengselsvokter eller dommeren som dømte de. I så tilfelle er risikoen for samfunnet mye mindre ved at de blir henrettet. Dette vil jo føre frem til en konklusjon at jeg er for dødsstraff, det er jo bare et spørsmål om hvor grensen skal gå..

Jeg tror det er mange som er tilbøyelig for dødsstraff men som sier det motsatte. Hvem mener vel at Hitler burde fått livstid i fengsel? Risikoen er altfor, altfor stor til det. Enkelte mennesker er rett og slett for farlig til å være i fengsel. Det er ikke Anders Behring Breivik.