View Single Post
Sitat av downing Vis innlegg
Er fullt klar over at det mest korrekte er å mene at dødsstraff er dumt, men vil gjerne høre et grundig argument mot at det skal være umoralsk å kvitte seg med individer som bevisst tar andres liv og etter min mening frasier seg sine rettigheter. (At staten blir en morder er nå så - det er en forskjell å idømme dødsstraff som reaksjon og å drepe uskyldige.) Blodhevn er et undervurdert konsept.

Til den aktuelle saken er jeg fullstendig uinteressert i å rehabilitere Breivik. Å bruke alle våre ressurser på å sette en slik person sammen igjen for å leve livet sitt videre blir helt over the top liberalt.
Vis hele sitatet...
Det er jo umoralsk å ta liv, også for å hevne seg.
Om Breivik hadde blitt henrettet, så hadde det vært hevn. Og hevn skal ikke være noe motiv for straff i en rettstat.

Hvis du vil ha flere grunner, så kan det nevnes at vi har mindre drap i forhold til befolkning enn veldig mange andre land.
Vi er faktisk blant de landene som har minst drap i hele verden, selv om vi har lave straffer, og høyere standard på fengslene.

Kilde: http://www.nettavisen.no/nyheter/article2960893.ece

Om Breivik blir rehabilitert eller ikke er ikke så nøye for meg.
Det som er viktig for meg er at Norge som rettstat følger reglene, og det innebærer å rehabilitere Breivik. Det betyr ikke nødvendigvis at han slipper ut i frihet.