View Single Post
DLF er et fint parti det, men noen punkter må jeg si meg uenig meg. Det er sikkert mye de kunne ha debatert om, men det handler mye om tro.
- Dyremishandling. Mennesker har en egen rett til å leve i fred, dyr derimot er fritt fram. Selv Ayn Rand lot dette temaet hovedsakelig ligge ettersom hun som en katteelsker innså at dyrevern ikke passet inn i objektivismen.
- Intervensjonisme. Kaanskje en motstridende element i liberalismen. DLF mener vi skal kunne intervere i andre land for å hjelpe dets folks rettigheter, eller de som lever i urett. Men på en annen side så skal staten, i forhold til liberalismen, holde fredfulle diplomatiske forhold med "free trade". Jeg håper DLF følger Ron Pauls utenrikspolitikk.
- Overvåkning. Selv om liberalister ønsker at staten skal beskytte privatlivet til alle borgere så ønsker DLF overvåkning av f.eks muslimer.
- Domstolene. DLF ønsker at domstolene skal ha høyere makt enn stortinget. Mulig jeg har lest det utenfor kontekst her. Argumentet med at "USA har det" hjelper ikke for meg.
- Overgangen mellom det sosialdemokratiske styret og et fritt samfunn kan være brutalt. Det blir som en ung mann som har levd hos foreldrene hele livet med puter under armene til å bli kastet ut på gata. Jeg håper på en glatt overgang hvor f.eks skolepengene blir betalt til foreldrene/eleven ett eller to år for å tilvenne folk til å gjøre ting selv. Man kan ikke kutte støtten til alle som trenger brukerstyrt assistanse over natta...
- Jeg er også redd for at DLF kanskje vil privatisere alle oljeinntekter og andre store forekomster av naturressurser. Vi kommer til å trenge de inntektene til å betale tilbake ting som gjeld, pensjon og overgang.
- Ateisme. De har ved flere anledninger sagt at religion ikke har noe med staten å gjøre. Dette kan jeg si meg enig i, men det å forby religiøse mennesker å delta i politikken er for drøyt.