View Single Post
En ting jeg ikke helt forstår logikken i med tap av penger i å leie. Håper noen oppklarer dette.

Hvis man eksempelvis er på utkikk etter denne leiligheten, så må man ut med saftige 4 750 000 kr. I en situasjon der man ikke hadde kjøpt den leiligheten, men leid den, så ville det blitt en dyr månedspris. Eksempelvis 15 000 i måneden.

På 10 måneder så er 15 000 i leie 150 000 kr.
På 12 måneder så er 15 000 i leie 180 000 kr.
På 10 år så har man satt av 1 800 000 kr.

Så 1.8 millioner for å bo i en leilighet på 10 år virker veldig drøyt, men hva i det tilfellet at man faktisk begir seg ut på å kjøpe den leiligheten? Da må man jo låne i hauger og lass. Og hva skjer når boligprisene da eventuelt skal falle?

Si man kjøper den til 4 750 000 kr som den er verdt i dag, og bor der i 10 år. Med de vanvittige prisene vi har nå så er det nesten umulig for nesten hvem som helst som ikke ruger på et gullegg å kjøpe seg inn, så hva skjer om de 10 årene? Jeg vil tro at prisene faller drastisk. Hvis tilfellet mitt er korrekt og prisene faller, så hva om verdien på leiligheten faller ned på 2 millioner? Da sitter man jo med et tap på 2 750 000 kr. Nok til å kunne leie den leiligheten i 20 år.

Det scenarioet der skremmer meg, og holder meg vekk fra å kaste meg ut i et liv i gjeld. Jeg har ikke tatt høyde for hvor mye priser har mulighet til å falle, men om noen kan regne ut hvor mye det ville eventuelt synket i et prisfall, kanskje jeg får karret meg ut på markedet likevel.