View Single Post
Sitat av caperno Vis innlegg
Mac er fin å se på og sånn, og jeg kunne gjerne tenkt meg en, men den virker ganske dyr i forhold til tilsvarende maskiner. Har satt opp en sammenligning nedenfor, og imac endte opp 10 752 kr dyrere enn en tilsvarende pc som jeg kan bygge selv. Hva - utenom designet - er så bra med imac at jeg burde betale 10 000 mer for den?
Vis hele sitatet...
1. Du har glemt følgende i PC-listen:
1.1 Høyttalere
1.2 Mikrofon (koblet rett til hovedkort, ikke USB eller jack!)
1.3 Webkamera (koblet rett til hovedkort, ikke USB!)
1.4 Bluetooth-adapter (koblet rett til hovedkort, ikke USB!)
1.5 WiFi-adapter (koblet rett til hovedkort, ikke USB!)
1.6 DVD-brenner
1.7 SD-kortleser (ikke USB!)
(Dette utgjør kanskje bare et par tusen, så PC er fortsatt billigere enn Mac.)

2. Apple Magic Mouse kan foreløpig ikke sammenlignes med noen annen mus.

3. Du må også ta høyde for at alt på listen (untatt mus og tastatur) skal stappes inn i en boks på ca. 65x45x6cm. (utseende på boksen er ikke så viktig, bare den er ca. like stor som iMac'en)

4. Skjermen du har linket til i PC-listen støtter bare en oppløsning på 1920x1080. 27" iMac støtter 2560x1440.



To hovedgrunner til at noen velger en Mac fremfor en PC er vel design og OS. OS er smak og behag. Noen foretrekker Windows, andre OSX.

---Design---

Pr0 for Mac:
Alle Mac'ene er stilrene uten for mye dilldall på utsiden. Søk opp en hvilken som helst PC/laptop, så ser du at produsenten ofte har prøvd å få PCen til å se ut som børstet stål, eller med "designstriper" hit og dit, samt at USB-porter o.l. ser ut som om de har blitt skåret ut med tapetkniv.

Pr0 for PC:
De fleste PCer kommer med mange flere innganger for eksternt utstyr (USB o.l.), og de er som regel mye enklere å bytte ut innmaten i enn det en Mac er. Spesielt nå som Apple går over til nazistrukturen innvendig i laptopene sine.


---OS---
Her er det ganske likt, med tanke på at begge OS har skrivebord, dock/startmeny, vinduer osv. Men det er de små tingene som gjelder.

Pr0 for Mac OS X:
Kommer standard med mange kjekke funksjoner for behandling av vinduer og flere skrivebord (bla. Spaces, Dashboard, Mission Control).

Jeg føler også at jeg får gjort mer i terminalen i OSX/Unix enn det jeg får gjort i kommandolinjen i Windows (Selv om dette ble mye bedre etter at Powershell ble implementert).

Pr0 for Windows:
Det går ikke ann å lure dette under bordet. Det er bare å innse at det er flere applikasjoner som er utviklet for Windows enn for OSX da Windows pr. dags dato har en mye større brukermasse enn OSX.

Når man lukker et vindu i Windows, så skjer verdens mest logiske ting: programmet avsluttes. I OSX blir programmet kjørende og bruker fortsatt minne / CPU. Man må enten benytte en tastatursnarvei, eller trykke på programnavnet på linjen øverst og velge avslutt (tilsvarende file->exit i Windows 3.1). Dette er bare upraktisk i OSX.



Jeg eier 6 maskiner hvorav 3 er Mac'er og 3 er PCer:
- iMac på kontoret
- Windows laptop på kontoret
- iMac hjemme
- Windows nettbrett hjemme (nettbrett blir plutselig PC med Intel i5 )
- Windows mediasenter hjemme
- MacBook Air som jeg drar rundt med meg over alt (dualboot med OSX og Windows avhengig av hvilken kunde jeg er hos)

På kontoret er hovedmaskinen min en Mac, men jeg sitter store deler av tiden min og utvikler programvare for kunder i Windows via VMware, så jeg benytter begge OS'ene ca 50% hver.
Sist endret av curx; 28. juni 2012 kl. 11:37. Grunn: Prøvde å få innlegget til å ikke set ut som om jeg var Apple-fanboy, men tror ikke det gikk :(