View Single Post
Sitat av TheFatNorseman Vis innlegg
IQ:The square box fits in the square hole.
Intelligens: ...So that's how gravity works.
Vis hele sitatet...
For det første lurer jeg på hva forskjellen her er mellom det du skriver bak iq og det du skriver bak intelligens: Begge går vel ut på å se sammenhenger og mønstre? Om du tror iq-tester kun inneholder firkanter man skal putte i hull er lite relevant.

Sitat av TheFatNorseman Vis innlegg
Det er vel egentlig for lengst fastslått at IQ ikke er verdt en dritt, det er tross alt aldri de med høyest IQ som klarer noe som helst. Få av medlemmene i mensa oppnår noen gang noe stort med livet sitt. Misforstå meg rett; Du kommer ingen vei med en IQ på 60, men har du over 110-120 så spiller det liten rolle. En med 110 i IQ kan være mye smartere enn en med 170 i IQ.
Kunnskap > IQ
Jeg vil heller sitte på med en idiot med lappen skal kjøre enn ett geni som aldri har sett en bil.
Vis hele sitatet...
Her vil jeg si meg enig. Jeg vil heller sitte på med en med lappen enn en som aldri har sett en bil. Men det betyr da ikke at "(høy) IQ ikke er verdt en dritt". Og jeg tviler på at så mange av de som "noen gang gjør noe stort" har IQ mindre enn ett standaravvik høyere enn snittet. Og at få av medlemme av Mensa gjør noe stort vil jeg også si er en dårlig måte å bedømme IQ iom. at det skal være omtrent 140'000'000 mennesker i verden som oppfyller kravet (2SD over snittet) samtidig som Mensa har omtrent 110'000 medlemmer. Og du skal i grunn jobbe godt for å overbevise meg om at de 110'000 er et representativt utvalg av mennesker med IQ=100+2SD.
Jeg er derimot enig i at ~120 målt med SD15 burde være nok for å lykkes innen det meste. Muligens også i større grad enn de med veldig høy IQ fordi de med ~120 også har fordelen av å være nærmere samfunnet. At man har enorm evne til å forstå sammenhenger og informasjon betyr ikke at man er flink til å jobbe (ekstremt intelligente vil iallfall ikke lære arbeidsvaner ved å følge vanlig skolegang. Barn kan ikke forventes å ta ansvar for egen læring selvom de er superintelligente.), formidle til andre (Man kan ha gitt opp å bli forstått i ung alder, rett og slett ikke skjønne poenget, eller muligens tilogmed tro at man er dum fordi man ikke klarer å kommunisere med andre). Så etter min mening svikter skolesystemet de ekstremt intelligente ved å ikke tilrettelegge undervisningen. Heldigvis er det veldig få av dem. Dermed kan veldig høy IQ bli et handicap.
Det er jo eksempler på mennesker med ekstremt høy IQ som klarer seg godt i samfunnet og tilogmed blir kjendiser pga hva de får til ved hjelp av sine evner, men folk med høy IQ har også mange problemer nettopp på grunn av veldig høy IQ. Anbefaler denne artikkelen for de som vil lese litt forskning på mennesker med høy IQ. (120 er langtfra å være veldig høyt.)

Så jeg støtter de to konklusjonene dine: Den med sjåfør - selvom jeg ikke liker å sitte på med idioter - og den om at kunnskap > IQ. Samtidig tror jeg jo at høy IQ kun er negativt pga. at det er relativt høyere enn andre, ikke fordi det er høyt i seg selv. En bikkje som driver med algebra kan fort oppfattes som skrullete av andre bikkjer.

Altså. Det siste der kan sees som en referanse til det de kaller "communication range" i artikkelen jeg linker til. Og det er også et argument for at dere burde slutte å tenke på Mensa-medlemmer som selvopphøyende drittsekker og istedet vurdere muligheten for at de ønsker seg en måte de lettere kan finne folk å prate med.