Tråd: Rasebevisst
View Single Post
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Hva all i verden skulle jeg lese det for?
Vis hele sitatet...
For å få et minimum av innsikt i det du snakker om.

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Altså, jeg vet ikke med dere, men jeg tolker "savage races" som ganske antydende i en rasebiologisk forstand.
Vis hele sitatet...
Men det var det altså ikke, noe du hadde forstått om du hadde vært inneforstått med konteksten og Darwins bruk av ord. Han snakket også om "races of cabbage", men mente selvfølgelig ikke forskjellige raser av kål. Han brukte da ordet i betydning "variant".

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Det var jo synd for irene at han ikke understreka dette her med kultur ytterligere.
Vis hele sitatet...
Men det gjorde han da altså, og det rimelig tydelig. Omtalen av irene i The Descent of Man var dessuten ikke fra Darwin selv, men et sitat fra W. R. Greg. Akkurat som de 57 opplistede rasene er også Darwins negative karakteristikk av irer i The Descent of Man kun et produkt av din frie fantasi.

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
For ikke å snakke om den veldige underklassen i hans eget land. Du har selvfølgelig rett i at han var såpass storsinnet ovenfor disse villmennene at han erkjente hvor fort de kunne tilegne seg siviliserte gester og geberdelser, men når det kommer til dette med arvelighet, så er han veldig tydelig på det at trekk og vaner er svært overførbare.
Vis hele sitatet...
Men han var altså ikke en Lamarckist, slik at så lenge graden av sivilisering er tillært er den heller ikke biologisk arvelig. Han gjorde det helt tydelig at han mente at mentale forskjeller mellom folkeslag var i absolutt all hovedsak kulturell og ikke biologisk. Som allerede sagt.
Sist endret av Provo; 15. juni 2012 kl. 22:37.