View Single Post
Litt usikker på om jeg ville anbefalt alle nye å bare løpe nordover for å se hvor de ender opp, det er mye villmark og før man får litt styring på geografien kan Chernarus virke jælla stort.

Jeg pleier alltid sørge for at jeg enten starter ved Balota (airfield), Cherno eller Elektro. Så går jeg inn og raider som en gal mann, dvs. uten å tenke så mye på egen sikkerhet. Så fort jeg har det mest grunnleggende, dvs kart og kompass, drar jeg videre eller blir værende for å drepe andre survivors :P

Hva en bør og ikke bør gjør på starten av livet sitt er litt avhengig av hva man er ute etter. Har man spilt en stund som jeg og man feks kan loot stats osv. ser jeg ikke poenget med å dra til random byer lenger. Jeg vet hvor det kan være kozeloot, og jeg vet hvor det ikke er det. Ingen grunn til å undersøke et pyttelite tettsted in the middle of nowhere.

Jeg vil anbefale en nybegynner som er lei av å "sose rundt" (selv om det også har sin sjarm) om å finne og lære seg layout i Elektro. Bruk dette kartet: http://teamfackin.com/moocow/dayz/map/

Du vil se at det er to brannstasjoner, en kirke, et marked og et sykehus i Elektro. I min erfaring er sykehus uinteressante om du spiller solo, men gull verdt for blood bags om du er 2 eller flere. Om du spiller solo, unngå sykehus.

Start med å finne kirken. Derfra ser du lett nærmeste brannstasjon. Ut fra kirken og til høyre er det et kryss. Opp til venstre i krysset finner du en bar, og videre ligger markedet. Det er også en skole der (ikke merket på kartet jeg linket til) som tidvis har grei loot.

Bruk dette skjemaet http://picacid.com/arma2/loot_en.html for å lære deg hvordan de ulike bygga ser ut. Klikk på firehouse feks så ser du hvordan det ser ut. Pugg dette, så slipper du loke med kart ingame.

Om du kan identifisere bygninger på avstand ligger du godt an. Kort fortalt gir brannstasjoner våpen, marked og kirker gir tools og backpacks. Selvfølgelig kan avvik forekomme.

Liste med random tips og tricks jeg har erfart i Dayz, i ingen spesiell rekkefølge:

- Lys, som flares og lommelykter, vises gjennom vegger. I min erfaring er ikke lommelykt verdt det, det tar for stor plass i inv, det er for klønete å bruke og bleh. Flares kan brukes, til nød, men da må du loote og komme deg videre asap.

- Det virker sikrere med tanke på banditter å løpe fra zombies enn å skyte dem. Nå som jeg kan layout i Cherno og Elektro feks skyter jeg omtrent aldri zombies. Om jeg får zeds etter meg løper jeg inn i ett bygg som har 2 innganger og går ut veien som er klar. Det er langt mer lydløst enn om du blir tvunget til å skyte en eller to zeds. Og, som aspirerende banditt vet jeg hvor forlokkende skudd høres ut på avstand.

- Om du beveger deg og du har zeds rundt deg så kan du se små, hvite lysglimt på kanten av skjermen din. Om det er zeds utenfor synet ditt til høyre vil det altså vises en liten hvit prikk midt på høyresiden av skjermen din. Dette er ikke så viktig for zeds siden du likevel hører dem, men for dyr er dette gull verdt. Om du løper gjennom en øde skog så følg med på kanten av skjermen. Dukker det opp en hvit prikk betyr det ofte at feks en kanin eller annet er i nærheten. Har du utstyret, så skaff deg alltid kjøtt. 800 blood per cooked meat kan være forskjell på liv og død.

- Om livet ditt er under 9k blood så er første prioritet å få det opp. Under 9k kan du besvime av ett slag fra en zombie, og du er derfor særdeles utsatt. Ha alltid mer enn 9k blood om mulig.

- Makarov er, sulplise!, møkk. Om du må skyte en annen spiller med den, vær på kort avstand og pump hele magasinet ditt, reload, og pump et nytt inn i dem. Jeg har skutt halvannet magasin på kloss hold på andre spillere og likevel har dem overlevd. Om du er i tvil om en annen spiller er død så kan du enten sjekke murders/bandits killed i Debug Monitor, eller gå bort til liket, scroll ned og velg check pulse.

- Dersom du har mulighet, skyt dyr som kuer etc på lang avstand. Det lærer deg å sikte med de forskjellige våpna. De deiligste killsa du får er på andre spillere som ikke ser deg, og som du skyter på 200+ meter

- Serverhopping: jeg har gjort dette mye og jeg er ikke så sikker på om det lønner seg. Om du feks logger ut i en brannstasjon, finner ny server og logger inn vil det ikke være loot der dersom du er førstemann i området. For at det skal spawne loot må du nærme deg området på litt avstand slik at det får "tid" til å spawne. For serverhopping anbefaler jeg å finne lite trafikkerte steder, gå 100m unna stedet du vil loote, logg ut og bytt server. Det hender innimellom det er loot når du logger inn i en bygning, men dette betyr bare at det er andre survivors i nærheten (eller at de akkurat har vært der).

- Zeds rundt deerstands er en ypperlig kilde til militærammo.

- AKM funker like fint på kloss hold med full auto som på 200+m med semi.

- Ikke loot en annen spiller du nettopp drepte. Legg deg ned, eventuelt reposisjoner deg, vent 1-2 min, og så kan du kanskje ta en titt om du ikke hører noe. Aaaaaltfor mange ganger har jeg blitt drept mens jeg står og looter.

- Krabbing og crouching høres ganske godt for andre spillere, hvertfall når det ikke regner. Det er to måter å bevege seg totalt lydløst på: enten rulle når du ligger nede på bakken (q og e), eller å "jukke" på forover knappen mens du holder Shift inne. Feks når du croucher og skal gå stille ved å holde inne shift, trykk fort på forover, så vent littegrann, så trykk igjen etc. Du vil se din char hakke forover, og det er lydløst. Kan brukes oppreist og liggende også.