View Single Post
Sitat av EoT Vis innlegg
Om den er ansvarlig eller ikke, kan diskuteres. Poenget mitt var bare at vi allerede har et elitistisk styresett, hvor befolkningen har gitt fra seg all makt til et fåtallsstyre, det være de ansvarsfrie kapitaleierne, eller de folkevalgte politikerne (som den synlige, og anerkjente makten).
Vis hele sitatet...
Ja, vi har et plutokrati. Min tanke ligger nok nærmere et slags intellektuelt aristokrati. At det er ansvarlig er forøvrig hele poenget mitt, og den økonomiske og politiske makten kan nok ikke settes så sterke skiller mellom.

Sitat av EoT Vis innlegg
Paterpartiet skulle bestå av en ansvarlig intelligentsia. Er klar over at det bare er et fragment av marxist-leninistisk ideologi, men tanken din epitomiseres i partinavnet "Tjen Folket".
Vis hele sitatet...
Det ligger også i navnet at folket skal tjene folket, og det er det alle Tjen Folket-medlemmer jeg har snakket med, snakker om. "Folket" skal reise seg og ta makten. Jeg har hverken tro på at "folket" noensinne kommer til å ha mulighet eller vilje til å gjøre dette eller at det kommer til å fungere.

Sitat av tissemannX Vis innlegg
hvorfor skal dem som jobber hardt ikke få betalt for det?
Vis hele sitatet...
Det er jo forsåvidt også et moderne, liberalistisk fenomen. "Borgeren" arbeider ikke for samfunnets beste, men for seg selv, og det er derfor urimelig at han ikke skal kunne nyte fruktene selv. Fattige er fattige for at deres eneste grunn til å arbeide, altså å ikke bli fattig, kan opprettholdes. Vi vil tjene penger for å selv leke herrer en dag, ikke for å dele det med dem enda dårligere stilt enn oss.

Vi jobber ikke fordi vi gjør det vi elsker, det som "ligger for oss". Den som gjør det trenger heller ikke ytterligere begunstigelse, og grunnen til at det virker anderledes, er at arbeidet er blitt noe negativt. Sosialismen er altså et fenomen som er helt uforståelig for oss -- yte etter evne og få etter behov.