View Single Post
Sitat av AmundK Vis innlegg
Nå tror jeg du undervurderer dagens ungdom!
16 år og uten utanning burde ikke hindre deg fra å sikte litt høyt. Jeg er selv 16 år og det eneste jeg kan komme nært utdanning er fullført ungdomsskole og "utdannet" håndballdommer. Og vips, jeg har jobbet som murer, avisbud, har hjulpet en lokal dansegruppe med lyd/lys (betalt det og) og jobber for øyblikket på Peak Performance.
Selvfølgelig er det mange som er skeptiske til å ta i bruk unge folk som søker etter jobb, men du kan jobbe deg litt oppover. Det er ALLTID oppgaver i ALLE bedrifter de ansatte absolutt hater og de gjerne skulle hatt noen andre til å fullføre. (Det vet jeg alt om! ) Det er bare viktig å overbevise de der du jobber om at du tar jobben seriøst og er villig til å jobbe hardt og godt!

Sjekk etter om du kjenner noen som kan trenge noe hjelp. Det kan som du skrev være en god idé å levere ut en søknad samt CV til lokale dagligvarebutikker for eksempel, men gjør dette personlig, ikke send en mail eller lignende. Det er mye lettere å avvise en e-mail enn å si nei face to face med deg.

Les også svaret til Juzz, mye bra der!

Kan også nevne det at å jobbe igjennom NAV er nok litt bedre enn du tror. Det høres utrolig lite ut med 200+/dagen, men ettersom du jobber 5 ganger i uka så tjener du din nåværende månedslønn på én uke. Tenk over det. Samt som du skaffer erfaring, referanser/kontakter. Og tro meg, kontakter og erfaring er gull verdt. Og når du har jobbet sammenhengende hos NAV i kanskje mindre enn et år? Så kan du også skrive det på søknaden din. Tror du en arbeidsgiver har mest lyst til å ansette deg etter at du har jobbet hos NAV sammenhengende i et år, eller meg som jobber litt nå og da, spiller egentlig ikke så stor rolle når jeg kommer, må bare skrive det opp. Jeg hadde helt klart godt for den litt mindre betalte, men strukturerte og erfarne personen enn meg som egentlig ikke fortjener en slik lønn. Broren min har gjort dette, han jobber for 226,- dagen eller en lignende sum, men det han gjør nå legger grunnlaget for at han kan søke en fast stilling om et år eller kanskje mindre.



Tror kanskje du burde lese hva du selv skrev og ta en liten reality check på deg selv. Ekle hersketeknikker som å legge til et lite ",gutt" får deg ikke til å virke hakket eldre heller.
Vis hele sitatet...

Tror jeg skal ta og sjekke litt mer oppi NAV etter jeg leste dette innlegget.
Men virker som alt du hører i media og av venner som handler om NAV bare er negativt.
Og vil sefølgelig tjene mest mulig, men kunne fint overlevd på 200kr dagen, er ikke det.
Men mye av målet mitt med dette året er også og vise meg selv og foreldre at jeg er selvstendig og klarer meg helt fint alene.
Så da føler jeg at jeg har failet litt allerede fra første øyeblikk om jeg skulle gå rett til NAV og be de hjelpe meg meg jobb.