View Single Post
Sitat av TheFatNorseman Vis innlegg
Fra mitt ståsted er det ganske enkelt å forsvare, om du mener at min forklaring gir mening eller ikke kommer jo litt an på om du er kristen og eller har kristen moraler, men here goes;

For det første er det ikke ett alvorlig fysisk og psykisk inngrep å ta en pille innen for en 6ukers periode, det blir litt som å bruke kondom, du er jo faktisk ikke gravid. Du sier også at det er "mannens" handlinger, men hvis kvinnen f.eks sier hun er på pilla så er det jo faktisk ikke hans skyld, og handlingen er hennes. Det er heller nesten ingen risiko å ta provosert abort(http://www.lommelegen.no/legesvar/fr...g-abort-risiko), så hvis kvinnen på død og liv vil føde barnet for å unngå å ta en pille så er det faktisk ikke noe som skal koste mannen 18år av livet og store prosenter av hans inntekt.

Argumentet om at det er "mannens handlinger" er også veldig middelalders; Kvinner har samme rettigheter som menn, og er like klar over risikoen som mannen er. Det er HUN som sier nei til abort, ikke mannen. Er det enighet om at de skal ha barn, så er det jo greit, men sier mannen at han ikke vil ha unge, så skal han ikke ta fra kvinnen muligheten, men han skal heller ikke få ødelagt sitt liv.
Vis hele sitatet...
Som tatt opp i tråden tidligere er en abort langt mer enn å "bare ta en pill". Det er slett ikke sikkert at graviditeten oppdages innen seks uker. Og da snakker vi plutselig medisinsk inngrep og narkose. Abort er helt åpenbart et alvorlig inngrep for en kvinne, og da har vi ennå ikke touchet på de psykiske aspektene ved det. Å sammenligne dette med å bruke kondom er i beste fall kunnskapsløst og arrogant.

Jeg har aldri argumentert for at graviditeten er utelukkende mannens ansvar. Men det er også mannens ansvar og det må han ta.

Å betale barnebidrag kan ikke ødelegge et liv. Å bli tvunget til å ta abort derimot kan det!

Så helt uten å vurdere de etiske / religiøse aspekter kan jeg konkludere med at argumentet ditt ikke holder mål...