View Single Post
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
At dette var offisiell politikk fram til 2007 stemmer ikke. Jeg har vært aktiv i bevegelsen (Rød Ungdom og så RV/Rødt) fra 1993 og alle skriftlige partiprogram og utsagn fra daværende AKP-ere og RV-ere tilsa samme "definisjonen" på væpnet revolusjon som jeg skrev over. Jeg har ikke lest rubb og rake av gamle Røde Fane ei heller internavisa til AKP (siden jeg aldri var medlem) men jeg har ærlig talt aldri hørt noen omtale revolusjonen "voldsromantisk". Jeg sier derimot ikke har skjedd. Jeg har lest bøker av Tron Øgrim som forsvarer terror og mener det er galskap, selv om jeg ikke skjønner konteksten dette står i. Det jeg derimot vet er at AKPere på 70-tallet ble oppfordret til å lære seg bruk av våpen og jeg tviler ikke et sekund på at rørsla hadde medlemmer som hadde et annet syn på vold og drap enn andre medlemmer. Jeg har likevel aldri lest eller hørt folk omtale vold som en forutsetning for revolusjonen, men jeg har hørt flere som omtalte vold som en forutsetning for gjennomføringen av en revolusjon.
Vis hele sitatet...
Du har rett i at 90-tallet og framover representerte et annet Akp/RV enn før. Men poenget mitt er at ideen om at våpenmakt som en forutsetning for revolusjonen og nødvendigheten av proletariatets diktatoriske undertrykkelse av annerledes tenkende var doktriner som lå fast helt til 2007 – selv om de ikke ble frontet sånn som før. På er dypere plan ble det heller aldri tatt et oppgjør med den dogmatiske og pseudoreligiøse troen på de abstrakte marxistisk-sosialistiske dogmene.

Når det gjelder Akp – så er det viktig å ha i hu at Sovjetunionens fall og det følgende raset av kommunistiske regimer anno 1990 utløste en djup ideologisk krise i partiet. Nå var ikke Akp noen tilhenger av Sovjet (Akp var pro-Stalin og mente at utviklingen hadde gått feil vei etter Stalins død), men det teoretiske verdensbildet som møysommelig hadde blitt dyrket fram siden 70-tallet falt på sett og vis sammen da det viste seg at verdensbegivenhetene ikke foregikk sånn de skulle foregå etter den marxistisk-leninistiske teoriboka. Resultatet var partisplittelse, at RV ble fristilt og at den såkalte høyrefløyen gikk over i RV.

Det som nå skjedde, etter at en hardcore maoistisk revolusjonær venstrefløy også forlot partiet, var at Akp foretok en ideologisk nyorientering hvor de gode gamle ml-parolene (væpna revolusjon, proletariatets diktatur, demokratisk sentralisme m.m) ble tonet ned samtidig som at «høyreorientert» tankegods som økologiske, feministiske og postkolonialistiske kritiske teorier ble inkorporert i partiet. Men selv om ml-parolene ble tonet ned og ikke ble frontet utad som før så lå de fortsatt til grunn og forble en del av programmet. Det siste vedtatte programmet (revidert 2004) fastslo derfor fortsatt nødvendigheten av en væpnet revolusjon og nødvendigheten av at det blir etablert et proletariatets diktatur som undertrykker annerledes tenkende, i tråd med revolusjonær marxistisk-leninistisk teori.

Ideen om nødvendigheten av væpnet revolusjon og den påfølgende forfølgelsen og undertrykkelsen av annerledes tenkende er derimot tatt vekk fra partiet Rødts program fra og med 2007, hvor det isteden for en væpnet revolusjon skal foregå en fredelig og demokratisk maktovertakelse. Den direkte henvisningen til proletariatets diktatur er også fjernet – selv om det er vanskelig å tenke seg en sosialistisk revolusjon, en avvæpning av borgerklassen, konfiskering av privateiendom og overtakelse av statsapparatet uten en eller annen form for diktatur.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg er forøvrig svært usikker på hvordan en demokratisk og sosialistisk revolusjon vil foregå i praksis i dagens globaliserte verden, men er temmelig overbevist om at folkelige opprør som går på tvers av hva verdens makthavere ønsker kan bli møtt med boikott, sabotasje og vold. Hvis og når en slik situasjon oppstår man ta diskusjonen om det er rett å møte dette med vold eller ikke. Jeg vet ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg tror at hvis og når en slik situasjon oppstår, da er det for sent å ta den diskusjonen. Sånn jeg ser det, så er noe av problemet til Rødt at de har tatt med seg det som var Akps mål (sosialistisk revolusjon, få kontroll over statsapparatet) – men de har berøringsangst for å å utvikle en konkret revolusjonær doktrine og slagkraftig strategi for hvordan disse målene skal nås (her er jeg helt enig med Tjen Folket: uten en avansert og konkret revolusjonær teori kan man ikke gjøre revolusjon.)

Troen på at revolusjonen skal skje gjennom parlamentarisk demokrati og fredelige midler og ved at man skal ha et folkeflertall på sin side er rørende naiv. Det vil aldri skje. For det første vil de som har makt naturlig nok aldri tillate at en kommunistisk-revolusjonær maktfaktor vokser fram i samfunnet. For det andre vil folkeflertallet aldri støtte noe kommunistisk revolusjonært program. Kommunismen og den radikale sosialismen i Norge har vært, er og forblir hovedsaklig en pseudoreligion for den bemidlede og akademiske middelklassen: et surrogat som disse kan kanalisere sin idealisme, rettferdighetssans og sin opprørsfølelse inn i mens de befinner seg trygt innenfor sosialdemokratiet og konsumsamfunnets trygge rammer. Kommunismen har aldri slått an der den har vært ment å slå an: hos arbeiderklassen og det store flertall.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg synes det er merkelig at enkelte er så ekstremt opptatte av enkelte holdninger angående bruk av vold blant venstregrupperinger fra flere tiår tilbake [...]
Vis hele sitatet...
Det som jeg forundrer meg over, er at man tror at det globale kapitalsystemet kan erstattes av en utopisk kommunistisk-sosialistisk revolusjon som bygger på troen på dogmer som målt mot virkeligheten har vist seg å være abstrakte ideologiske fantasier – og at denne revolusjonen skulle være noe bedre enn det vi har nå, når absolutt all empiri tyder på det motsatte: at alle forsøk på å innføre kommunisme har endt opp med tyranni, utryddelse av annerledes tenkende, sosial nød og misere på en skala som ingen andre ideologier har vært i nærheten av.

Sitat av EoT Vis innlegg
For å forstå hvorfor kommunisme har blitt til det er i dag, må man også forstå ideologiens historie. De elitistiske elementene i ideologien fikk først virkelig utspill da man gikk vekk fra Luxemburgs teorier rundt massebevegelser og andre anarkistiske impulser. Syndikalismen er den beste måten å parere tyranni, fordi den revolusjonære bevegelsen hele tiden vil være demokratisk innad.

Lenin innførte tankene rundt en revolusjonær elite, noe som egentlig la grobunnen for det helvete Sovjet skulle utvikle seg til: partiet skulle utføre arbeiderkampen på vegne av arbeiderklassen. Når Sovjet først var etablert som en supermakt, motarbeida de aktivt andre (hovedsakelig anarkistiske, men også annet) bevegelser (som i Spania 1936 (med god hjelp fra Vesten) - noe som ledet til Franco og fascismen), samtidig som de støtta opp, og formet, de kommunistiske bevegelsene.
Vis hele sitatet...
Min analyse er noe sånt som at marxismen og de kommunistiske og radikalsosialistiske derivatene av marxisme bygger på et abstrakt ideologisk system med pseudoreligiøse innslag som i sin analyse av historien, mennesket og menneskenes samfunn samsvarer svært lite med virkelighetens verden. Marxismens kritikk av samfunnet er derfor i beste fall endimensjonal – og marxismens forslag til forbedringer er dømt til å feile fordi marxismens antropologi og analytiske modeller er fantasifulle konstruksjoner som bare unntaksvis berører den faktiske erfarbare og empiriske verden vi lever i. Hele ideologien er også i stor grad et sluttet system av sirkulær logikk og konklusjoner som følger av på forhånd fastlagte ideologiske premisser – noe som er oppskriften på dogmatisk fanatisme.

Et av de største problemene som følger av denne dogmatiske blindheten er kommunismens religiøse tro på at de representerer Sannheten og at de kjemper for det absolutt gode og det absolutt moralsk riktige. Denne overbevisningen om egen moralsk overlegenhet og moralske rett er dratt langt over i det bisarre. Akkurat som hos den religiøse fanatiker er det «troen» som teller – dvs å mene nøyaktig det samme som partiet i alle viktige spørsmål. Det er derfor alle kommunistiske regimer har vært harcore på tankepoliti, omskoleringsleire og utryddelse av annerledes tenkende – for enhver som tenker annerledes oppfattes som en slags eksistensiell fiende og en trussel og i ytterste forstand en slags ondskap som må utryddes.

Selv om absolutt alle storskala forsøk på å innføre kommunismens utopia har endt i menneskelig katastrofe så finner den overbeviste kommunismen absolutt ingen grunn til å granske det ideologiske grunnlaget teorien hviler på.

Sitat av EoT Vis innlegg
Nå er Sovjet død. Nå kan vi bygge en ny, bedre, demokratisk og frihetlig venstreside.
Vis hele sitatet...
For at et mer frihetlig prosjekt skal lykkes på noen større skala enn i små desentraliserte samfunn av mer eller mindre likesinnede, så tror jeg sosialister må realitetsorientere seg og justere ideologien sin deretter. Sosialismens visjon av samfunnet og dets idealer for mennesket er og forblir et dogmatisk og idealistisk luftslott.

Sitat av EoT Vis innlegg
Først, kan du forklare begrepet "anarko-monarkist"? Det gir absolutt ikke mening, nesten like lite som "anarko-kapitalist"...
Vis hele sitatet...
Salvador Dali og JRR Tolkien beskrev seg selv som en slags anarkomonarkister? I nyere tid er det, sånn jeg har forstått det, hovedsaklig to avarter av begrepet. Det ene er et slags anarko-kapitalistisk samfunn hvor et monarki blir valgt for å gi et sosialt lim til samfunnet -

Anarcho-monarchism is a libertarian and individualist anarchist political philosophy that advocates the elimination of the state in favour of individual sovereignty in a free market similar to social order as expressed in Anarcho-Capitalist thought, but more explicitly anti-democratic and religious. Much like in an Anarcho-Capitalist society, law enforcement, courts, and all other security services would be provided by voluntarily funded competitors rather than through taxation, and money would be privately and competitively provided in an open market in addition to a voluntarily erected Monarchical order that would, according to Anarcho-Monarchists, provide social cohesion. Anarcho-Monarchists apply the theory of private property to the institution of government in order to delegitimize public institutions and emphasize individual responsibility.
Vis hele sitatet...
http://www.wikinfo.org/index.php/Anarcho-monarchism

Den andre avarten er ikke anarko-kapitalistisk, men drar inspirasjon fra Proudhon, Stirner, Jünger osv -

The concept of anarcho-monarchy may seem the ultimate contradiction in terms to many, but to some it may provide only a sense of paradox. The surrealist painter Salvador Dali, when giving a television interview, was asked to give a definitive term to express his political views, to which he answered that he was a monarchist-anarchist, much to the confusion of the interviewer.

Hakim Bey in his book The Temporary Autonomous Zone makes reference to the Russian Narodnik anarchists who would propagate revolutionary propaganda in the name of the Czar, proclaiming freedom from serfdom and calling on the masses to overthrow the government, which being corrupt and exploitative, had cut the Czar off from his beloved people and land.

A similar method for instigating revolt was used during the English Civil War by the National Revolutionary 'Fifth Day Monarchy' men, who derived their name from the prophetic Book of Daniel in the Hebrew Old Testament. Daniel saw four great kingdoms and monarchies that would emerge during the course of world history, the fifth and final being the divine monarchy and millennial reign of Christ seated upon the throne of Judah and David (see Dan ch. 2 vv. 31-45, Dan Ch. 7 vv. 1-28 and Rev Ch. 20 vv. 4-6).

One of the first ever recognisable works denoting an anarchist sensibility was penned in the language of monarchical rule. The Way and its Power, the bible of the mystical Chinese taoist tradition, provides a series of wise sayings and meditations for the would-be king on how to govern his people. Originally a polemic against Confucian bureaucracy, The Way and its Power reconstructs the tradition of the emperor-sage in a libertarian direction, by suggesting that the ruler facilitate the people to rule themselves, instead of being dictated to from high on above.

Philosophically speaking, anarchism has a strong anti-democratic tradition that, far from seeing anarchism as being democracy carried to its logical conclusion, is actually far closer to being instead aristocracy universalised. Monarchy can be reinvented as a concept to serve a distinctively libertarian ethos, if one can see in the monarch a symbol of sovereignty that is reflected in the absolute sovereignty of the free individual.
Vis hele sitatet...
http://www.1984.moonfruit.com/#/anar...ism/4537904130

På norsk, anbefales også Leonard Borgzinners «Anarki og Adel», den kan bestilles fra Futurum Forlag.

Uansett er anarkomonarkisme neppe en konsistent ideologi.