View Single Post
Creds til trådstarter, topic av stor interesse hvor det nok finnes utallige årsaker. Siste tiåret har det vært en enorm utvikling av hvor opptatt folk er av utsened, klær, status o.l. Kan vel knapt slå på tven en kveld i ukedagene uten å se en kjip kis med klippekort på solstudio og en veltrent kropp. Klart dette blir noe ungdom streber etter og som gjør noe med selvbildet dems. Nordmenn er vel ikke akkurat kjent for sin åpenhet om egne problemer siden vi liker å tegne et bilde av det perfekte liv. Ser for meg ungdom som vokser opp idag har særs vanskelig for å fortelle andre om en evt. depresjon, og derfor aldri vil få noe form for hjelp før det har gått fra å være en dårlig periode til å bli et psykisk problem. Når man vokser opp med alle de mulighetene de fleste norske ungdom har idag så blir det jo og stilt større forventninger, og de fleste føler nok at man må innfri, et press det nok ikke alltid er like lett å bære. Kunne nok ramset opp mine teorier til langt på natt, men det største problemet rundt dette i mine øyner er at det tar nok altfor lang tid før ungdom kommer i en situasjon hvor han/hun får avdekket problemet, og får hjelp.

Scroller man litt nedover for å lese hva folk tenker om saken så går det ikke mangen innlegg før legalisering av cannabis kjøret er igang. Innom 1-2 ganger i måneden og jeg tror med stor sikkerhet at hver gang har det vært opptil flere tråder gåendes om det samme - Er det ikke på tide å bli smålei snart? Greit nok at rusmiddel spiller en rolle i utviklingen og derav relevant, tviler dog veldig sterkt på den legale statusen til cannabis spiller en stor rolle i hvorfor dette problemet øker i Norge.At tilgangen på cannabis kontra alkohol er noe banebrytende og engasjerende å ta opp om og om igjen i denne sammenheng tror jeg ikke man skal bekymre seg for mye om heller. Nå ligger Norge i tilleg meget lavt på statistikk over unge brukere av cannabis. Så tror kanskje, bare kanskje at man for en befriende gang kan slippe å dedikere dagen sin til å angripe/forsvare det mildt sagt lite interesserende og givendes temaet cannabis/legalisering. (Hvertfall lite interessant og engasjerende under denne tråden....)

Sier som sagt ikke at rusmiddel ikke spiller en viktig rolle - Man hører stadig om enda yngre mennesker som tilhører tunge narkomane miljøer, noe som bare er trist. Årsakene er nok mange og langt fra alle kan koblest til depresjoner/psyke, men jeg føler det igjen går på at hjelpen kommer når personer gjerne har gått med depresjoner/psykiske lidelser altfor lenge. Man har hvertfall en viktig og særs vanskelig oppgave å løse der.