View Single Post
ArbeidsledigProletar
Sitat av Verilon Vis innlegg
Ser det var lite vilje til å overbevise meg her, eller liten vilje til å overbevise noen som helst i det hele tatt.

Fokuset ligger rett å slett i å være kranglefanter og slenge med leppa - og det sier vel egentlig sitt..

Argumentene jeg ser går igjen her er blant annet at det med en legalisering vil bli lettere å søke hjelp.. Man BLIR IKKE STRAFFET for å søke hjelp idag. Dette er en vrangforestilling - sannsynligvis skapt av rusmiddelmisbruk.
Noe spesielt lettere vil det heller ikke bli. Det vil bli akkurat som før.
En legalisering vil ikke hjelpe noen som helst med å få fingen ut og innse at de har et problem - det vil nok snarere virke motsatt, av typen "det er lovlig, da hadde jeg rett allikevel, det er helt umulig å få problemer, jeg kan fortsette å leve i bobla mi.."

Argumentet om at de kriminelle miljøene forsvinner holder heller ikke mål. De kommer rett og slett bare til å forholde seg til andre stoffer - og dermed vil vi se en eskalering av import av hardere stoffer.
Vis hele sitatet...
Bare tull? De forsvinner ikke, men vil tjene langt mindre penger, og jo mindre ressurser kriminelle har dess bedre? Dessuten trenger ikke politiet jage de som eksklusivt holder seg til cannabis, mer ressurser til å ta de som snur seg mot et annet marked. Til slutt, eskalering av andre stoffer? Det blir ikke sånn at det blir flere brukere av andre stoffer om cannabis blir lovlig så skjønner ikke logikken din.

Og jo, at noe er ulovlig hever terskelen for å søke hjelp, i Portugal fikk de en 50% økning på søk av hjelp på tross av FÆRRE brukere.