View Single Post
Jeg ser at Breivik har sagt noe om hva han håper å oppnå med handlingene han gjorde, men ser ikke at de har blitt nevnt hverken her eller at det har blitt laget artikler om dette i noen medier.

Om dette faktisk var målet hans, eller om han kun uttaler dette i ettertid etter å ha sett samfunnets reaksjoner vites jo ikke.


Sitat av Fra forvarstalen hans
Gjennomføringen av et lite barbari er noen ganger nødvendig for å stoppe et mye større barbari. Distribusjonen av kompendiet 2083, dog å trigge og fremprovosere en heksejakt på moderate kulturkonservative, var nødvendig for å presse fram mer sensur. Som igjen vil øke polariseringen og som igjen vil bidra til økende radikalisering. Kortsiktig så vil det virke selvdestruktivt fordi moderate får så mye negativ oppmerksomhet. Men når disse moderate blir forfulgt, så vil mange av dem bli radikalisert. Og provosere fram en heksejakt var derfor kritisk viktig for saken vår, på lang sikt.
Vis hele sitatet...
Link


Sitat av Fra utspørringen
Breivik: Jeg mener at 22. juli klarte å fremprovosere en heksejakt av moderate kulturkonservative og nasjonalister. De ser man også. Det er bare å se på Stoltenbergs nyttårstale hvor han i prinsippet kalte alle som var kritiske til innvandring for ekstremister. Så det er absolutt blitt nøyaktig som jeg håpet på. Så jeg, jeg, så er det mange nasjonalister som har skrevet brev til meg og som tror at hva er det du driver med, vi får jo ikke noe mer oppslutning av det her, kampen vår blir jo svekket, men da har de jo helt misforstått motivene, målet er ikke at vi skal få en umiddelbar boost, det vil bli en krise rett etterpå, men på veldig, veldig lang sikt så vil det jo være en fordel fordi at man bidrar til å øke sensuren i Europa, som igjen på veldig lang sikt bidrar til radikalisering av kulturkonservative og nasjonalister, og bidrar til økt polarisering, så de nasjonalistene som tror at jeg gjorde dette her for å få et kortsiktig boost, de har misforstått helt.
Vis hele sitatet...
http://www.dagbladet.no/2012/04/17/n...rett/21158625/

Det virker rett og slett som at han tror at desto mer tabu det vil bli å være i mot innvandringpolitikken, og jo mer sosialt uakseptabelt det blir å være delvis enig i meningene hans, desto mer fremmer det hans sak, fordi det vil føre til flere radikale som er villig til å "gå i krigen".