View Single Post
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Sitat av seven_up Vis innlegg
Jeg finner absolutt ikke dette logisk, jeg finner det mer logisk at personer i norge er klar over at leger og psykologer har taushetsplikt. Men om det virkelig er tilfellet at de ikke er det, så må det absolutt en opplysningskampanje til!! Det skal absolutt ikke være tvil om at hjelpeapparatet er der for å hjelpe og ikke straffe.

Uten noen "forskning" fra min side, så kan jeg i alle fall forklare hva legene i min familie har av erfaring med narkomane, og den er stikk motsatt. I deres øyne er de overraskende ærlige på hvilke stoffer de har tatt, hvor de stikker osv. Og har generelt gode erfaringer med leger siden de ikke anmelder men behandler. Dette er altså mest tyngre narkomane fra legevakt.

Det virker heller ikke til å være noen stor barriere å oppsøke fastlege hjelp, da mye av dagene kan gå med til kjenninger. Generelt med fellestrekk som, unge menn, mye dataspill, uten jobb, uten skole, mye cannabis.
Vis hele sitatet...
Hvis du ser for deg en person som er under 18 år og som har fått problemer med sin bruk av cannabis. Han har fått depresjoner, og han har fått utløst en latent psykose. Hvordan skal han søke hjelp?

Som du sier så kan jo også en grunn til at man ikke søker hjelp være på grunn av at ikke alle vet at leger osv har taushetsplikt.
Han er redd for at foreldrene skal finne ut om problemene han har, grunnet at han har brukt narkotika. Det kan være veldig vanskelig å si dette, fordi man er redd for foreldrenes meninger rundt dette. Dette kunne også skjedd, pga alkoholbruk, men jeg vil si at det er temmelig mye vanskeligere å innrømme for en forelder at du har brukt narkotika. I tillegg til at psykiske problemer er den mest farlige delen ved bruk av cannabis.

Han er også redd for at vennene skal finne ut at han har brukt narkotika, for da er det fort gjort å bli stemplet som narkoman. Folks uvitenhet til temaet er stor, og det er faktisk veldig mange som tror at hasj/cannabis/marijuana er mye farligere enn det egentlig er. Veldig fort gjort å bli stemplet som kriminell, narkoman, svak, osv.. Det er noe en person ikke ønsker å bli, og tørr derfor ikke søke etter hjelp.

Som du sier så kan det også være at folk ikke vet at leger osv har taushetsplikt, slik at de ikke oppsøker hjelp pga det.
Sist endret av Marr; 17. april 2012 kl. 02:14.